دانلود تحقیق هدف نُبوّتها و بعثتها
هدف نُبوّتها و بعثتها
مقدمه: هدف از فرستادن پيامبران چه بوده است. قرآن مجيد اهداف متعددى را بيان نموده است كه بعضى از آنها هدف اصلى و برخى فرعى هستند. اين مقاله به بيان اين اهداف پرداخته است.
مسالهاى مطرح است وآن اينكه هدف اصلى از مبعوث شدن پيامبران و به اصطلاح منظورنهايى از ارسال رسل و انزال كتب چيست؟آخرين سخن پيامبران كدام است؟ ممكن است گفته شود هدفاصلى، هدايت مردم، سعادت مردم، نجات مردم، خير و صلاح و فلاح مردم است.
شك نيست كه پيامبران براى هدايت مردمبه راه راست و براى سعادت و نجات مردم و خير و صلاح و فلاح مردم مبعوث شدهاند.سخن در اين نيست، سخن در اين استكه اين راه راست به چه مقصود نهايى منتهى مىشود؟سعادت مردم از نظر اين مكتب در چيست؟در اين مكتب
الميزان ليقومالناس بالقسط…(۱) ما پيامبران خويش را با دلايل روشن فرستاديمو با آنها كتاب و معيار فرود آورديم تا مردم عدل و قسط را بپا دارند…
فراموش شود و كان لم يكن گردد، زيانى به
صفحه : ۱۷۹
جايى نرسد و دانش آموز بتواند كلاس بالاتر را ادامه دهد، بلكه تنها با داشتن آن معلومات و از دست ندادن آنهاست كه مىتوان كلام بالاتر را ادامه داد.
سر مطلب اين است كهگاهى مقدمه مرتبه ضعيفى از ذى المقدمه است و گاهى نيست.نردباناز مراتب و درجات پشت بام نيست، همچنانكه سنگ وسط نهر از مراتب و درجاتبودن در آن طرف نهر نيست، ولى معلومات كلاسهاى پايين و معلومات كلاسهاى بالا مراتب و درجات يك حقيقتاند.
ارزشهاى اخلاقى و اجتماعى نسبت به معرفتحقو پرستش حق، از نوع دوم است.چنين نيست كه اگر انسان به معرفت كامل حق و پرستش حق رسيد، وجود و عدمراستى، درستى، عدل، كرم، احسان، خير خواهى، جود، عفو على السويه است، زيرا اخلاق عالى انسان نوعى
اين آيه صريحا بپا داشتن عدل و قسط را هدف رسالت وبعثت پيامبران معرفى كرده است.
دعوت به خدا و شناختن او و نزديك شدن به او يعنىدعوت به توحيد نظرى و توحيد عملى فردى، اما اقامه عدل و قسط در جامعه يعنى برقرار ساختن توحيد عملىاجتماعى.اكنون پرستش به اين صورت مطرح است: آيا هدف اصلى پيامبران خداشناسى و خدا پرستى است و همه چيز ديگر واز آن جمله عدل و قسط اجتماعى مقدمه اين است، و يا هدف اصلى بر پا
اجتماعى است.توحيد نظرى مربوط به شناختخداوند است.
براى انسان -فى حد ذاته – هيچ ضرورتى نيست كه خدا را بشناسد يا نشناسد، تنها عاملمحرك روح او خدا باشد يا هزاران چيز ديگر – همچنانكه به طريق اولى براى خداوندفرق نمىكند كه انسان او را بشناسد يا نشناسد، بپرستد يا نپرستد – ولى نظر به اينكه كمال انسان در «ما» شدن و توحيداجتماعى است و اين امر بدون توحيد نظرى و توحيد عملى فردى ميسر نيست، خداوندمعرفتخود و پرستش خود را فرض كرده است تا توحيد اجتماعى محقق گردد.
۳٫هدف اصلى، شناختن خدا و نزديك شدن و رسيدنبه اوست، توحيد اجتماعى مقدمه و وسيله وصول به اين هدف عالى است، زيرا – همچنانكه قبلا گفته شد – در جهانبينىتوحيدى، جهان ماهيت «از
رستگارىاند نه خود فلاح و رستگارى، وسائل نجاتاند نه خود نجات.
۴٫نظريه چهارم اين است كه همچنانكه در نظريه سومآمده است غايت انسان و كمال انسان، بلكه غايت و كمال واقعى هر موجودى، در حركت به سوى خدا خلاصه مىشودو بس.ادعاى اينكه پيامبران از نظر هدف ثنوى بودهاند شرك لا يغفر است، همچنانكه ادعاى اينكه هدف نهايى پيامبرانفلاح دنيوى است و فلاح دنيوى جز برخوردارى از مواهب طبيعت زندگى در سايه عدل و آزادى و برابرى و برادرى نيست،ماده پرستى است، ولى بر خلاف نظريه سوم ارزشهاى اجتماعى و اخلاقى با اينكه مقدمه و وسيله وصول به ارزش اصيل ويگانه انسان يعنى خداشناسى و خدا پرستى هستند، فاقد ارزش ذاتى نيستند.
توضيح اينكه رابطه مقدمه و ذى المقدمه دو گونه است: در يك گونه تنها ارزش مقدمه اين استكه به ذى المقدمه مىرساند، پس از رسيدن به ذى المقدمه، وجود و عدمشعلى السويه است.مثلا انسان مىخواهد از نهر آبى بگذرد، سنگ بزرگى را در وسط نهر وسيله پريدن ……………………………………..
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
- جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.