تحقیق در مورد اهمیت اخلاق و مسئولیت های اجتماعی مدیران


در حال بارگذاری
2 جولای 2018
word قابل ویرایش
149 کیلوبایت
44 صفحه
554 بازدید
۱۵۷۰۰ تومان
خرید

چکیده :

باپیشرفت صنعت وتکنولوژی بالطبع تغییرات محیط واجتماع , تأثیرات شرکتها برجامعه مورد توجه قرارگرفته است .ازآنجائیکه گردانندگان شرکتها مدیران هستند و نظرات آنان تأثیرگذاراست .لذاتوجه به اخلاق مدیران نیز مسئول بودن آنها درقبال جامعه تحت عنوان مسئولیت اجتماعی مدیران موردبحث سالهای  اخیر بوده است

درمقاله ای که پیش روی دارید باارائه تاریخچه اخلاق ومسئولیت اجتماعی مدیران ونیز اهمیت آن درجامعه فعلی وبیان تعاریف ودیدگاههای گوناگون ورابطه بین اخلاق ومسئولیت اجتماعی , ارتباط آن رابا توسعه پایدار واینکه چه نقشی می تواند درتأمین اهداف شرکت ایفا نمایند موردبررسی قرارمی گیرد .

همچنین مکاتب موجود در این زمینه واین که عواملی محیطی تأثیر گذار براخلاق ومسئولیت اجتماعی مدیران چه مواردی می باشد .درپایان روشهای اندازه گیری اخلاق ومسئولیت اجتماعی آورده شده است  ونیز اهم دلایل موافقت ومخالفت نسبت به این موضوع نیز فهرست واربیان گردیده است .

اهميت اخلاق و مسئوليت هاي اجتماعي مديران

امروزه اخلاق و مسئوليت هاي اجتماعي مديران بيش از گذشته مورد توجه صاحب نظران رشته مديريت قرار گرفته است. مديران كساني كه تصمیماتی را که علاوه بر داشتن مباني واقعيت، مستلزم قضاوت ارزشي و اخلاقي نيز هست، اتخاذ مي كنند. انتخاب يك شق از ميان شقوق مختلف با توجه  به تصميمات قبلي ,فشارهای لحظه اي ، ارزش هاي مذهبي، سنتها، و عوامل اجتماعي و اقتصادي به عمل مي آيد.(تدبير ارديبهشت ۸۳ )

واضح است كه هر تصميم مدير مي تواند طي يك روند سلسله وار دير يا زود سرنوشت تمامي نهادهاي جامعه را به مقداركم يا زياد دستخوش تغییر نمايد. این موضوع به ويژه  در كشور ما به خاطر شرايط خاص و نياز به توسعه اقتصادي و صنعتي از اهميت بيشتري برخوردار است.اگر مديران شركت ها به اهداف اجتماعي خود حرمت نگذارند، آلودگي محيط، بيماري، تبعيض و نا بساماني محيط شان را فراخواهد گرفت و اگر با اندكي دورانديشي به قضيه ننگرند، این مشكلات آخرالامر گريبان خودشان را خواهد گرفت. (اميدوار، عليرضا، ۱۳۸۳)

مسئوليت اخلاقي و اجتماعي يك تعهد مداوم صاحبان صنعت و تجارت و دولت است كه آنها راملزم  به رعايت اصول اخلاقي و توسعه اقتصادي هم زمان با ارتقاء سطح زندگي نيروي كارو خانواده آنها در جامعه در سطح گسترده مي نمايد. همچنين مسئوليت اجتماعي شركت ها، تعهد صاحبان صنعت و تجارت در مقابل اجتماع مي باشد كه مي بايست ضمن احترام به فرهنگهای مختلف موقعيت هاي شغلي جهت توليد، مهارت نيروي كار، اجتماع و دولت ايجاد نمايد.

مسئوليت اخلاقي و اجتماعي و توسعه پايدار

آقای Julliard در رابطه با توسعه پايدار مي گويد: چگونه در صنایع تصميم گيري اخلاقي را با    مد نظر قرار دادن ديدگاه سرمايه گذاران در ايجاد توسعه افزايش دهيم. این كار فقط در صورتي ممكن است كه توسعه وكاربرد تكنولوژي به عنوان بخشی از فرآيند اجتماعي تلقي شود. ايشان معتقد است كه بحث در مورد اصول اداره امور اخلاقي به ديدگاه شخصي افراد واگذار شود . اهداف روش- مديريت كيفيت اخلاق, بررسي پروژه هاي اداري و توزيع مسئوليت ها در كل فرآيند است تا بتواند امكانات موجود را مشخص كند و تصميم گيري بر مبناي اصول اخلاقي را افزايش دهد.

Julliard بيان مي كند كه مديريت كيفيت اخلاق در كارخانه ها و شركت ها روشي است كه مسئوليت اجتماعي، توسعه و كاربرد محصولات و سيستم ها را بر عهده دارد و بر مبناي يك نظريه درست در خط مشي شركت است كه شامل ديدگاه اجتماعي اي است كه شركت را عضوي از جامعه اي مي داند كه محصولاتش را به آن مي فروشد نيز مي شود.

وظيفه مديريت كيفيت اخلاق این است كه برپذيرش عمومي تكنولوژي ومحصولات به عنوان يك ارزش اصلي تمركز نمايد. شركت هاي اقتصادي براي اينكه موفق باشند بايد تكنولوژي آنان مورد پذيرش قرارگيرد, محصولات آنان به فروش برسد ودراجتماع ازوجه مثبتي برخوردار باشند حال اگر بطور ناگهاني يكي از محصولات شركت يا يكي از فعاليت هاي آن مقبوليت خود را ازدست بدهد ، شركت مطمئناً با مشكل جدي روبرو خواهد شد.

يكي از این موارد درمورد shell Brent spar platform اتفاق افتاد، وقتي كه يكي از تكنولوژي هاي آنان از نظر اجتماعي با مشكل مواجه شد، درحالي كه كاملاً قانوني هم بود. بايكوت پي درپي جايگاه هاي سوخت shell به زيان دهي فراوان كمپاني shell منجر شد. درنهايت shell مجبور شد كه سكوها را در دريا ايجاد نكند اگر چه این كار كاملاً قانوني بود. این اتفاق باعث شد كه شركت مطالب زيادي بياموزد.

از ديد يك شركت مقبوليت محصولات وسيستم آن از موفقيت واقعي درتوليد محصولات خيلي مهمتر است. مقبوليت محصولات ممكن است فقط به مشتريان محدود شود، اما آنچه باعث بروز مشكلات اجتماعي مي شود عدم مقبوليت روش ها، محصولات وسيستم است.

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید
  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
  •   جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.