دانلود تحقیق خرافات و خرافه پرستی در میان توده مردم


در حال بارگذاری
24 ژانویه 2022
نوع فایل : word (قابل ویرایش)
حجم فایل : 1 مگابایت
تعداد صفحات : 63صفحه
۳۵۰۰۰ تومان
خرید

بگیر طره مه طلعتی وقصه مگوی      که سعد ونحس ز تاثیر زهره وزهل است .   (حافظ)

گویا مردمان کهن و ملت های قدیمی بیش از ملت های جوان و تازه به دوران رسیده اعتقادات و خرافات عوامانه داشتند، به خصوص آن هایی که با نژادهای گوناگون اصطکاک پیدا کرده و در نتیجه آمیزش و تماس عادات، اخلاق وآیین شان افکار وخرافات تازه تری تراوش نموده که پشت در پشت سر زبان ها مانده است.

سر زمین ایران علاوه بر این که چندین قرن تاریخ پشت سر دارد،مانند کاروان سرایی است که همه قافله های بشر از ملل متمدن و وحشی دنیای باستان مانند کلدانی، آشوری، یونانی، رومی، یهودی، ترک، عرب ومغول پی در پی در آن بار انداخته و یا با هم تماس و آمیزش داشته اند. از این رو کاوش و تحقیق درباره اعتقادات عوام نه تنها از لحاظ علمی و روان شناسی قابل توجه است بلکه برخی از نکات تاریک فلسفی و تاریخی را برایمان روشن خواهد کرد و پس از تحقیق و مقایسه این خرافات با خرافات سایر ملل می توانیم به ریشه و مبدأ آداب، رسوم، ادیان، افسانه ها واعتقادات مختلف پی ببریم. زیرا همین قبیل افکار است که همه مذاهب را پرورانید، ایجاد نموده و از آنها

لزوم وجود این حوادث طبیعی که محکوم قانون علت ومعلول است نزد مردمان اولیه ثابت شده و می رساند که آنها این خاصیت را از نیاکان خودشان، به ارث برده اند، چنان که در نزد سایر جانوران مهره دار نیز دیده می شود.  مثلاً یک سگ وقتی که در مهتاب عوعو می کند و یا اینکه صدای زنگی را می شنود و تکان خوردن چکش میان آن را می بیند و یا اهتزاز بیرقی را در اثر وزش باد مشاهده می کند، از این آثار نه تنها حس ترس به او دست می دهد بلکه یک احتیاج مبهمی در او تولید می شود که علت این حوادث و آثار مجهول را پیدا بکند- یک قسمت از باورهایی را در نزد مردمان ابتدایی مخصوصاً در این خرافات که بازمانده افکار موروثی اجداد آنها است باید جستجو کرد و قسمت دیگرش مربوط می شود به نیایش اجداد و احتیاجات مختلف روح وآداب ورسومی که به آنها خوی گرفته اند.

راه درمانی را به شیوه زیر برایش پیشنهاد می کردند:

۱- نخست این که باید کودک را در یک کفه ترازو بگذارند و در کفه دیگر به اندازه وزن وی نمک بریزند و او را وزن کنند.

۲- بچه را به پشت بام ببرند و در حالی که چند نفر دیگر در زیر بام (کوچه)، چهارگوشه چادرشبی در دست گرفته اند، کودک را از همان بالا به درون چادر شب رها کنند.

۳- راه سوم که آخرین راه درمانی به شمار می رفت و جز آن هیچ روش دیگر در پیش نبود، آن بود که بچه را درون زنبیلی بگذارند و دو نفری گوشه های زنبیل و به در خانه ها بروند و صاحب خانه را مخاطب ساخته و گویند:

زبان می راندند: صفر در، صفرک در… صفر در، صفرک در

و به این حد هم اکتفا نمی کردند. کوزه یا قلیان شکسته و از کار افتاده ای که از پیش نگه داری کرده بودند به دیوار کوچه زده و به طور کامل می شکستند و همان سخن پیش را تکرار می نمودند و منظورشان این بود که قضا بلای ماه صفربه همان ماه ختم شود و به ماه های بعد سرایت نکند.

اعتقاد به جادوگری زنان و چشم شوری آنان- در میان زنان- رسوخ فراوان داشت و زنندگی چشم شوری را مردان را بیش از زنان می دانستند. این پندار نیز که تا هنوز به قوت خود باقی است، مثل سایر پندارهای خرافی دیگر از بقایای جامعه قرون وسطی بود. اما در قرون وسطی این ویژگی را تنها به زنان نسبت می دادند و اعتقاد بر این بود که برخی از زنان چشمشان به اندازهای شوراست که می توانند با یک نگاه، آدمی را مجروح یا مقتول ساند.

رسم عامه مردم بوشهر این بود که هر گاه سگ هاری کسی را گاز می گرفت مداوای آن را در این می دانستند که به خانه صاحب سگ بروند و مقداری خمیرک (خمیر مایه) از زن صاحبخانه طل…………….

 

 

 

مطالب فوق فقط متون های ابتدایی تحقیق  بوده اند . جهت دریافت کل ان  در۶۳صقحه  ، لطفا ان را خریداری نمایید .
خرید
  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
  •   جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.