دانلود تحقیق ضمان عاقله


در حال بارگذاری
22 ژوئن 2018
word قابل ویرایش
111 کیلوبایت
51 صفحه
۱۷۸۰۰ تومان
خرید

فهرست کلی تحقیق ضمان عاقله :

۱- مقدمه

۲- گفتار اول سابقه تاريخي ضمان عاقله

۳- گفتار دوم: جايگاه ضمان‌ عاقله در اسلام

۴- گفتار سوم: معناي ضمان عاقله

بخش اول : ماهيت ضمان

بخش دوم: معناي عاقله

۵- گفتار چهارم: مسئوليت عاقله

فصل اول: ضمان در انواع قتل

فصل دوم : تفاوت حكم تكليفي و وضعي

فصل سوم: ضمان عاقله حكم وضعي است يا تلكيفي ؟ ۶- گفتار پنجم:عاقله‌به چه كساني مي‌گويند؟

۷- گفتار ششم: آيا در غاقله غني معتبر است؟

فصل اول: مقدار توزيع ديه

فصل دوم : مسئوليت عاقله در جراحتها

۸- گفتار هفتم: اصل شخصي بودن مجازاتها ۹-گفتار هشتم:علت تحميل ديه برعاقله ۱۰- گفتار نهم: نظرات فقها

۱۱- گفتاردهم:آيا ضمان عاقله امروزه قابل اجرا مي‌باشد. يا نه؟ ۱۲- منابع و مآخذ

 

چکیده :

شرح و نقد و بررسي قوانين و مقررات به منظور دقت بيشتر در تفضيل و تكميل آنها و رفع نواقص و اصطلاحات امري ضروري مي‌باشد.

بديهي است بايد مورد عنايت و توجه دانشكده‌هاي حقوق و اساتيد قرار گيرد چون يكي از منابع نظامي حقوقي هر كشور عقايد دانشمندان حقوق آن كشور است گرچه تاثير دكترين در نظامهاي حقوقي قابل توجه نيست و به راحتي مورد توجه قانونگزاران و كارگزاران قرار نمي‌گيرد. اما گذشت زمان متصديان امر را وا‌مي‌دارد براي پيشرفت و تكامل جامعه به نظريات و تحقيقات علماي حقوق جامعه عمل بپوشانند.

با در نظر گرفتن اين واقعيت كه تحولات ناشي از انقلاب اسلامي و حاكم شدن اين نظر كه همه قوانين و مقررات مي‌بايست بر پايه موازين اسلامي وضع شود بر كسي پوشيده نيست نوعي سيستم فضايي جديد بوجود آمده است خصوصاً در حقوق كيفري بسياري قوانين عوض شده و يا نسخ گشته است و قوانين جديدي كه ريشه در فكر اسلامي و فقه شيعه دارد ايجاد شده است.

يكي از مسايل مهمي كه در قانون مجازات اسلامي مطرح گرديده است و بعد از انقلاب تصويب شده است ضمان عاقله است.

اين مساله گرچه زمان پيامبر (ص) و در جامعه عرب قابل اجراء بوده است ولي تاكنون در جامعه ما با اين كه در قانون مجازات اسلامي آمده است عمل نشده است و در محاكم ديده نشد كه كسي يا كساني به عنوان ضمان عاقله محكوم به پرداخت ديده شده باشد. و بدواً اينطور به نظر مي‌رسد كه با مقتضيات زمان هماهنگ نمي‌باشد.

آنچه ما در اين تحقيق درصدد آن هستيم بررسي كيفيت تقنين و علت آن در دين مبين اسلام و اينكه آيا در جامعه كنوني ما قابل اجرا است؟ و همين طور در مورد نقد و بررسي اين قانون مي‌باشد.

گفتار اول

(سابقه تاريخي ضمان عاقله)

براي درك بهتر مسئوليت عاقله بايد به بررسي كيفيت ايجاد اين قانون در زماني كه مرسوم گشته است بپردازيم، اعراب ساكن جزيره العرب در دوران جاهليت به شكل نظام قبيله‌اي زندگي مي‌كردند گرچه در آن طرف مرزها امپراطوريهاي بزرگي وجود داشته است و به شكل متمركز و مدني زندگي مي‌كردند ولي از لحاظ جغرافيايي عربستان صحراي پهناوري است با توجه به خصوصيات خاص خود سازمان قبيله‌اي را بيشتر پذيرا بود تا حكومت متمركز.

اعراب بدوي عربستان هميشه از محلي به محل ديگر كوچ مي‌كردند و با احشام خود در پي بدست آوردن آب و علوفه سرگردان دشتها بودند و هر نوع تمركز جمعيت غيرممكن بود. از آنجا كه زندگي در صحراي بي‌آب و علف پر مشقت وبه لحاظ فقدان منابع و زندگي در حال كوچ هميشگي داراي خطرات طبيعي و غيرطبيعي فراوان بوده است لذا اعراب را بر‌آن داست كه در قالب گروههاي خويشاوندي و خانوادگي به صورت قبيله اي خود را اداره كنند زندگي در صحرا و هجوم و غارت قبايل ديگر سبب شد كه اتحاد و پيوستگي اعضاء قبيله با يكديگر بيشتر شود. تا جايي كه گروه همچون يك واحد اجتماعي عمل مي‌كند در اين حالت گروه فقدان يك فرد از اعضاء خود را فقدان تمامي خود مي‌داند اين ايده سبب مي شد كه اگر يك نفر بدست اشخاص قبايل ديگر كشته مي‌شد فقدان او سبب رنج و صدمه همه قبيله به حساب مي‌آمد و آنان را به انتقام وامي‌داشت و غالباً چنين انتقامها به خونريزي و انهدام كامل هر دو طرف منتهي مي‌گرديد و سالها جنگ و خونريزي را به دنبال داشت.

بخشی دیگر از تحقیق

گفتار پنجم

(عاقله به چه كساني مي‌گويند؟)

در اصطلاح فقهي عاقله كسي است كه مسئول پرداخت ديه قتل خطايي محض است كه شخص ديگري مرتكب آن شده است البته بطور مطلق در قتل خطاي محض عاقله ضامن نيست بلكه داراي شرايطي است ماده ۳۰۵ قانون مجازات اسلامي درقتل خطاي محض در صورتيكه قتل با بينه و يا قسامه يا علم قاضي ثابت شود پرداخت ديه به عهده عاقله است و اگر با اقرار قاتل يا نكول او از سوگند يا قسامه ثابت شد به عهده خود اوست.

بنابر مشهور فقهاء عاقله عصبه قاتل است و مراد از عصبه اقوام ذكور پدري قاتل است كه عبارتند از نزديكان پدري و مادري و يا پدري.

بنابراين قرابت پدري با پدر و مادر مرتكب جرم را عاقله مي‌گويند و همچنين معتق كه عبد را مجاني آزاد كرده است.

و ضامن جزيره و امام مسلمين در صورتي كه متوفي عصبه ضامن حريره نداشته باشد امام مسلمين و ارث و ولي اوست.

بنابر آنچه گفته شد زن جزء عصبه نيست و عاقله محسوب نمي شود همچنين كودك و مجنون جزء عاقله نيستند و همچنين معسر جزء عاقله نمي‌باشد.

ماده ۳۰۷ ق مجازات اسلامي دارد: عاقله عبارت از بستگان ذكور مبني پدر و مادري يا پدري به ترتيب طبقات ارث بطوريكه همه كسانيكه حين الفوت مي‌توانند ارث ببرند بصورت مساوي عهده‌دار پرداخت ديه خواهند بود.

تبصره : كسي كه با عقد ضمان جريره ديه جنايت ديگري را به عهده گرفته است نيز عاقله محسوب مي‌شود.

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید
  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
  •   جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.