دانلود تحقیق عمروبن عاص
عمروبن عاص
پس از پيروزي علي(ع) در جنگ جمل، مركز توطئه عليه آن حضرت به شام انتقال يافت و معاويه، رهبر بنياميّه، با كمال سرعت به جذب متنفّذين كوفه پرداخت تا ريشه مخالفين خود را از ميان ببرد. به همين جهت، به مجرد رسيدن نخستين نامهاي كه از علي(ع) به دستش رسيد افرادي را كه اميد داشت به او كمك كنند، به شام فراخواند و تأكيد كرد كه سريعاً به شام بيايند.
مهمترين فرد در ميان مدعوّين معاويه
كرد. عبدالله گفت: رسول خدا(ص) به هنگام رحلت از تو خرسند بود. ابوبكر و عمر هم كه از دنيا ميرفتند، از تو خرسند بودند. اكنون اگر براي مقداري ناچيز مال دنيا، دين خود را از دست بدهي، فردا در آتش دوزخ گرفتار خواهي بود!
عمرو بن عاص رو به محمد فرزند ديگري كرد و گفت: نظر تو چيست؟ محمد گفت: سريعتر به شام سفر كن
گرچه وردان و عبدالله نظر خود را به عمرو بن عاص گفتند و او را از سفر بازداشتند، ولي وعدههاي معاويه آنچنان عمرو بن عاص را فريفته بود كه پند و اندرز غلام و فرزندش در او اثري نگذاشت و سرانجام براي مبارزه عليه علي(ع) وارد شام شد.
چون عمرو بن عاص در توطئه عليه علي بن ابيطالب(ع) در كنار معاويه بود، جا دارد مطالبي درباره وي نقل شود، تا عللي كه او را ناگزير كرد كه با معاويه همپيمان و همراه شود، روشن گردد و نيز اين پيمان از نظر معيارهاي انساني مورد ارزيابي قرار و در ننگ خود شتاب ميكنيد. من محمد بن مسلمه را نزد تو فرستادم، نيمي از مالت را در اختيار او قرار ده!» هنگامي كه محمد پيش عمرو بن عاص آمد، براي او غذايي تهيه نمود و از او خواست كه غذا را بخورد؛ اما محمد غذا نخورد و گفت: «اين غذايي كه تهيه كردهاي، هديه شرّي است. اگر غذاي مهمان ميآوردي، ميخوردم. اين غذايت را از پيش من بردار و اموالت را براي من حاضر كن.» عمرو بن عاص اموالش را حاضر كرد. محمد هم نيم آن را برداشت. هنگامي كه عمرو بن عاص ديد مقدار زيادي از اموال او را مصادره كردهاند، گفت: «خدا لعنت خواننده محترم گمان نكند كه عمرو بن عاص، فقط با عمر بن خطّاب چنين سخن گفته است، بلكه اين روحيه در نهاد او و براي هميشه وجود داشت. مردم در نظر او به دو گروه اشراف و غير اشراف تقسيم ميشدند و اين شرافت، فقط موروثي بود و چنين فردي امتيازاتي داشت كه غير اشرافي نداشت و مردم ميبايست پيروي از اين دسته را پيش
اضطراب و ترديد او ديري نميپاييد و حالت سودطلبي و نفع را مقدّم ميداشت. نمونه اضطراب و نگراني روحي او را به هنگام حركت به طرف شام و اجابت دعوت معاويه ديديم كه سرانجام نيز رفتن به شام را بر ماندن ترجيح داد.
مورّخان قصيدهاي را به عمرو بن عاص نسبت ميدهند كه آن را در مسير سفرش به شام، سروده است. وي در اين اشعار نظر خود را علناً درباره علي(ع) و معاويه بيان ميكند. علي(ع) از نظر عمرو بن عاص شخصيّتي بزرگ و معاويه هم در نظرش چيز ديگري است. با اين حساب، عمرو بن عاص دو روح دارد: يك روح، او را از رفتن نزد
زندگي با شرافت را دوست ميدارد و هيچ انساني به زندگي با خواري خرسند نيست.»
عمرو بن عاص زندگي شرافتمندانه را امروز، تنها در منافع مادي و وعدههاي بنياميه ميبيند. چنان كه در زمان عمر بن خطاب هم زندگي شرافتمندانه را در لباسهاي ابريشمي پدر خود، عاص بن وائل ميدانست و ذلت در زندگي را امروز، در ياري علي(ع) ميپندارد كه حاضر نيست منصبها را بفروشد و باز در زمان عمر بن خطاب هم، زندگي فلاكت
كند، به اين شرط كه معاويه، مصر و ملت آن را به عمرو بسپارد و دخالتي در امور مصر و مردم آن سرزمين نكند. آن دو اين معامله را عليه علي(ع) انجام دادند كه سرانجام اين ملاقات را علي(ع) با اين كلمات خلاصه كرده است: «او (با معاويه) بيعت نكرد مگر اين كه بر او شرط كرد كه در برابر آن بهايي دريافت دارد. در اين معامله شوم دست فروشنده هيچگاه به پيروزي نميرسد و سرمايه خريدار به رسوايي خواهد كشيد (اكنون كه آنها روي حكومت مسلمانان اين چنين بيرحمانه معامله ميكنند). شما آماده پيكار شويد و ساز و برگ آن را فراهم سازيد.»……………..
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
- جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.