دانلود تحقیق مدیریت-شبکه-در-پنج-لایه


در حال بارگذاری
29 آوریل 2021
نوع فایل : word (قابل ویرایش)
حجم فایل : 1 مگابایت
تعداد صفحات : 19صفحه
118 بازدید
۱۳۵۰۰ تومان
خرید

مديريت شبكه در پنج لايه

 

ترجمه: عليرضا تقي زاده

ماهنامه شبکه – دي ۱۳۸۳ شماره ۵۰

 

اشاره :

شبكه‌هاي ارتباطي، در آغاز از ابعاد كوچك و فناوري‌هاي محدودي برخوردار بودند و در نتيجه كار نگهداري آن‌ها آسان بود. ولي با رشد ناگهاني شبكه‌ها در دهه با وجود تنوع سيستم‌هاي مديريت شبكه يا Network Management System) NMS)، ساختار آنها كمابيش شباهت‌هايي به يكديگر دارد. در تمامي اين سيستم‌ها عناصر مديريت‌شونده شامل كامپيوترها و ساير تجهيزات شبكه، به صورت دوره‌اي و يا در صورت مشاهده شرايط خاص (مانند خرابي يك بخش) به صورت آني، پيامي حاوي اطلاعات لازم در مورد رويداد پيش‌آمده و وضعيت فعلي خودشان، براي سيستم مديريت كننده ارسال مي‌كنند. اين سيستم نيز با توجه به نوع پيام دريافت شده، عملياتي همچون توليد آلارم، ثبت رويداد، توقف عمليات و يا سعي در بر

دلخواه طرح شود ولي ارتباط آن با عناصر كارگزار حتماً بايد با استفاده از يك پروتكل استاندارد مانندSNMP يا CMIP انجام پذيرد.

 

SNMP پروتكل اصلي جهت تبادل اطلاعات مديريتي بين عناصر شبكه و سيستم مديريت مي‌باشد كه استاندارد بودن آن، امكان كار تجهيزات سازندگان گوناگون با يكديگر و با نرم‌افزارهاي مديريت شبكه ساير سازندگان را فراهم مي‌نمايد. جديديترين نسخه پروتكلSNMP، نسخه ۴ مي‌باشد ولي نسخه‌هاي اصلي و پركاربرد آن  SNMPv1

۵- مديريت امنيت (Security Management)

 

البته بسياري از سيستم‌هاي موجود، در عمل تنها بخشي از توابع پنجگانه فوق را اجرا مي‌كنند و همواره نمي‌توان تناظر يك به يك بين قابليت‌هاي كاربردي يك سيستم مديريت شبكه و توابع فوق مشاهده نمود. در ادامه اشاره‌اي مختصر به توابع هر گروه خواهيم داشت.

 

مديريت خطا: تشخيص، ثبت، توليد آلارم و درصورت امكان سعي در رفع خطاهاي شبكه بر عهده اين بخش مي‌باشد. خطا مي‌تواند اثرات مخربي بر كاركرد شبكه داشته‌باشد و به همين دليل مديريت خطا مهمترين عنصر در مديريت شبكه

شبكه همچون نرخ عبوري برونداد

(Throughput)، زمان پاسخ‌دهي و نرخ بهره‌وري خطوط (Line Utilization) را برعهده دارند كه به تلاش براي حفظ اين پارامترهاي كيفي در سطح مطلوب منجر مي‌گردد.

 

فرآيند مديريت كارآيي معمولاً در سه گام انجام مي‌گيرد. ابتدا جمع‌آوري اطلاعات مرتبط با كارآيي، سپس تحليل اين اطلاعات و در نهايت واكنش مناسب در صورت كاهش هر يك از پارامترهاي كيفي به كمتر از مقدارهاي آستانه كه پيشاپيش توسط

شكل ۳- نمايي از لايه هاي مديريت شبكه

 

لايه‌هاي مديريت شبكه

پيچيدگي و تعدد وظايف سيستم مديريت شبكه باعث گرديده تا مطابق استاندارد شبكه‌هاي مديريت مخابراتي موسوم به TMN، آن‌ها را در چهار لايه جاي دهند كه بر روي يك لايه فيزيكي متشكل از تجهيزات شبكه، قرار دارند. (شكل ۳)، در

راجع به عناصر شبكه را از طريق لايه مديريت عناصر به‌دست مي‌آورد و با ايجاد يك تصوير يكدست از كليت شبكه، كنترل آن را به صورت يك موجوديت واحد در اختيار مي‌گيرد.

 

لايه مديريت سرويس (Service Management Layer): كنترل سطح كيفي خدماتي مانند شبكه‌هاي خصوصي مجازي (VPN)  و تلفن اينترنتي بر عهده اين لايه است. فراهم‌كنندگان خدمات شبكه مجبور به عقد قراردادي با مشتريان خود مو

موضوعات مالي و تجاري كنترل مي‌كند. اين لايه با ساختار كلي مديريت سازماني فراهم‌كننده و مشتريان بزرگ آن در ارتباط تنگاتنگ مي‌باشد و از برخي لحاظ ماهيت متفاوتي نسبت به ساير لايه ها دارد.

 

مشخصات لازم براي سيستم مديريت شبكه

شرط اصلي براي دستيابي به اهداف مديريت شبكه، تأمين كليه توابع پنجگانه FCAPS مي‌باشد. اصولاً يك سيستم مديريت شبكه موفق واجد خصوصياتي است

گزارش‌گيري: امكان توليد گزارش‌هاي جامع براي سطوح گوناگون پرسنل فني و مديران شبكه، از ديگر مشخصات يك سيستم مديريت شبكه مي‌باشد. اين گزارشها مي‌بايست علاوه بر تعيين مشكلات و گلوگاه‌ها، همراه با ارائه راهكارهايي جهت رفع آنها باشد.

 

تشخيص تقدم: تعيين شدت مشكلات و صدماتي كه مي‌توانند به عملكرد شبكه وارد آورند، از قابليت‌هاي پيشرفته يك سيستم‌هاي مديريت شبكه مي‌باشد كه وجود آن به پرسنل نگهداري شبكه اجازه انتخاب ترتيب مقابله با مشكلات را خواهد داد…………………..

 

 

 

 

مطالب فوق فقط متون های ابتدایی تحقیق  بوده اند . جهت دریافت کل ان  در ۱۹ صقحه  ، لطفا ان را خریداری نمایید .
خرید
  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
  •   جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.