دانلود تحقیق کوثر
بسم الله الرحمن الرحيم
إِنَّا أَعْطَيْنَاکَ الْکَوْثَرَ (۱) فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ (۲) إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ (۳)
سوره ي کوثرکوتاهترين سوره ي قرآن است وداراي سه آيه وده کلمه و چهل ودو حرف است. در مورد مکي يا مدني بودن آن اختلاف است. قول ابن عباس وکلبي و مقاتل بر مکي بودن وقول عکرمه ومجاهدوقتاده برمدني بودن آن است. تنها اختلاف قرائتي که در اين سوره ذکر شده است اين است که ابن محيصن وطلحه وزعفراني ، اعطيناک را انطيناک خوانده اندواين طبق لهجه ي عربهاي عاربه مي باشد.چنانکه اعشي در ديوان خود مي گويد: جيادک خير جيادالملوک تصان الجلال و تنطي الحلولا معناي تحت لفظي سوره: مابه تو کوثربخشيديم . پس براي پروردگارت نماز بخوان وقرباني کن . همانا دشمن تو ابتر است.
بررسي سوره:
رابطه اين سوره با سوره ماقبلش : در سوره قبل سخن از بخل آمده است و در مقابلش اين سوره با عطا شروع مي شود: الذي جمع مالاً وعدده # اعطيناک همچنين سهل انگاري درنماز ودر مقابل آن امر به نماز مي آيد: الذين هم عن صلاتهم ساهون # فصل ( اي دم علي الصلاة ) همچنين در مقابل ريا، قصد رضاي خدا مي آيد: الذين هم يرائون # لربک در مقابل ترک يتيم ومسکين و عدم همکاري اجتماعي، قرباني که بخشش و همکاري جامعه در آن نمايان است مي آيد: يدع اليتيم و لا يحض علي طعام المسکين ،يمنعون الماعون # وانحراسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِينَ (۳۸) (يونس) واضح است که اگر کمترين مقدار براي آوردن به مثل را در نظر بگيريم سوره کوثر است.
سوره کوثر از موسيقي بسيار زيبايي برخوردار است که هر صاحب ذوقي را به وجد مي آورد اما بحث ما حول محور و معناي سوره است در مورد معناي کوثر مفسرين اقوال بسياري را نقل کرده اند اولين قول معناي نهري در بهشت ياحوضي است که به پيامبر خدا (ص) عطا شده است وامت او برآن جمع شده و از آب آن مي نوشند چنانکه در صحيح بخاري آمده است: (عَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ:لَمَّا عُرِجَ بِالنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى السَّمَاءِ قَالَ أَتَيْتُ عَلَى نَهَرٍ حَافَتَاهُ قِبَابُ اللُّؤْلُؤِ مُجَوَّفًا فَقُلْتُ مَا هَذَا يَا جِبْرِيلُ قَالَ هَذَا الْکَوْثَرُ ودر صحيح مسلم چنين آمده است: (عَنْ أَنَسٍ قَالَ : بَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَاتَ يَوْمٍ بَيْنَ أَظْهُرِنَا إِذْ أَغْفَى إِغْفَاءَةً ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ مُتَبَسِّمًا فَقُلْنَا مَا أَضْحَکَکَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ أُنْزِلَتْ عَلَيَّ آنِفًا سُورَةٌ فَقَرَأَ: ثُمَّ قَالَ أَتَدْرُونَ مَا الْکَوْثَرُ فَقُلْنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ فَإِنَّهُ نَهْرٌ وَعَدَنِيهِ رَبِّي عَزَّ وَجَلَّ عَلَيْهِ خَيْرٌ کَثِيرٌ هُوَ حَوْضٌ تَرِدُ عَلَيْهِ أُمَّتِي يَوْمَ آنگاه قرباني کند و بگويد اين قرباني من بخاطر حوض کوثر است.
اما اگر کوثر را بر اهل بيت پيامبر (ص) تعبير نماييم از دو جنبه تأييد مي شود:
۱- در حديث آمده است که هنگامي که پيامبر (ص) نماز عيد خواندند قرباني نمودند و فرمودند: ( بسم الله الهم تقبل من محمد و آل محمد و من امت محمد) و در صحيح بخاري آمده است که پيامبر گاوي را از جانب همسران خويش قرباني نمود.
نوشند پس علت کثير بودن قدح هاي اين حوض کثرت امت پيامبر (ص) است که بر آن جمع مي شوند پس در واقع اين حديث ما را به اين تفسير از کوثر راهنمايي مي نمايد.
۲- براحتي مي توان معناي لغوي کوثر را بر آنها مطابقت داد زيرا به سرعت زياد گشتند و بيشتر از ساير امتها شدند.
۳- زماني که پيامبر (ص) نماز عيد خواند و قرباني نمود فرمود: اللهم تقبل من محمد و آل محمد و من امت محمد که اين تفسير را تأييد مي نمايد زيرا حتي آل محمد نيز زير مجموعه امت محمد هستند.
۴- محور سوره محوري آشکار و مفهومي از مفاهيم دين اسلام مي شود و اينکه قدرت و قدرت اسلام به امت و پيروان است نه به نسب خاصي و آنکه به نسب و قبيله خود فخر فروشي مي کند راه و روشش قطع شدني است و حتي مي بينيم که فرزند…
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
- جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.