دانلود مقاله سیاست جنایی ایران
چكيده : (سياست جنايي ) در مفهوم موسع و حقوقي – اجتماعي خود(در مقابل مفهوم مضيق و معادل (سياست كيفري ) )در دهه هاي اخير مطرح و كم و بيش در كشورهاي اروپاي قاره اي به عنوان يك ديسيپلين (رشته آموزشي – پژوهشي ) نوين مورد قرار گرفته است. از جمله مطالعاتي كه در اين قلمرو به عمل آمده عبارت است از اين كه ،اين مقوله ، با بذل توجه به (عناصر نامتغير) موجود درهر سياست جنايي (جرم -انحراف وپاسخ دولتي – پاسخ اجتماعي )و (روابط) اساسي و فرعي موجود بين اين عناصر، (تحليل ساختاري ) و (مدل بندي ) شده است. در اين روش بررسي ، (جرم ) به عنوان نقض هنجارهاي لازم الاتباع غالبا” حقوقي (نرماتيويته – بايد بودن ) و (انحراف ) بعنوان نقض هنجارهاي غالب اجتماعي يا حالت عدم تطابق با ميانگين رفتاري (نرماليته – وضعيت غالب موجود رفتاري ) تعريف شده است.
با توجه به فراگير بودن هنجارهاي حقوقي (احكام خمسه تكليفيه ) در اسلام ، براي مطالعه سياست جنايي اسلام تقسيم رفتارهاي ناقض هنجار به (جرم ) و (انحراف ) – در مفاهيم يادشده چندان عملي نمي باشد. با اين وجود، در نظام هنجاري اسلام رفتارهاي كنترل شده از رفتارهاي آزاد متمايز مي باشند.
واژگان كليدي :
الزم ، مسئوليت ، كيفر، كيفرزدايي ، اختلاف آراء، تغيير، تنوع ، انعطاف پذيري .
بسترسخن
دينايي غرب در طول تاريخ ناهمگون خود دو نظام هنجاري متضاد و دو ديدگاه كاملا” متغاير به خود ديده است : توتاليتاريسم جاهلي پايي و شاهي كه تا دو قرن پيش حاكم بود و هركس (حتي صغار و مجانين واحيانا” حيوانات ) را انجام هر كاري ناخوشايند حاكمان ، بدون تعريف و تحديد قانوني ، سرمي كوفت ، و انارشيسم وبي هنجاري ، يا در شكل ظاهر فريب آن ، (الغاگرايي ) مطلق كه در دهه هاي پايان قرن بيستم ميلادي از جايگزيني واژه هاي جرم ، مجرم ومجرميت با تعابيري چون (عمل قابل تاسف ) ، (رفتارهاي نامطلوب ) ، (اشخاص درگير)و (موقعيت هاي مسئله دار) و نيز از حذف جزا و حتي قضا سخن گفت .
در سياست جنايي اسلام ، كه اصل (انماالاعمال بانيات ) حاكم است ، گرايش كمتري به جرم انگاري و مجازات جرايم مطلق ديده مي شود و مي توان گفت در اين سياست جرايم عمده از نوع جرايم مقيد مي باشند. گو اينكه مثلا” در مورد جرم عمدي قتل ، در صورتي كه قاتل قاصد نتيجه نبوده اما عمل او اده مهلك بوده ، قصد خاص مفروض و جنايت قتل عمدي تلقي شده است .
در نتيجه مي توان گفت در اين سياست جنايي ، منطقه مسئوليت كيفري از جهت اعتبار وجود قصد خاص مجرمانه نسبتا” محدوداست .
۲- موارد الحاق (عمد احتمالي ) ، (عمدمتجاوز از قصد) و (خطاي جزايي ) (بي احتياطي ، غفلت و …..) به عمد قطعي مشخص ، و ميزان جرم انگاري جرايم غيرعمدي .
بسته به اينكه در يك نظام حقوقي كيفري چه ميزاني از جرايم غير عمدي (جرم جزايي ) (قابل كيفر) و د رحكم عمد، و چه ميزان (جرم مدني ) (فقط موجب ضمان خسارت ) شناخته شود، منطقه مسئوليت متغير مي باشد.
در نظام اسلامي و سياست جنايي آن در جرايم غير عمدي – و حتي بعضا” عمدي – موجب خسارت عمده به پاسخ (ترميمي ) و جبران خسارات (ضمانات مالي ) علاقه نشان داده شده تا به واكنش كيفري (خصوصا” بنا بر قول به عدم عموميت كيفر براي هر ارتكاب حرام و ترك واجبي )۰ با بررسي شايسته اين گرايش در سياست جنايي اسلام معلوم مي شود كه از اين زاويه نيز منطقه مسئوليت كيفري محدود است .
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
- جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.