دانلود مقاله مسئولیت مدیر


در حال بارگذاری
29 ژوئن 2018
word قابل ویرایش
282 کیلوبایت
21 صفحه
447 بازدید
۱۵۸۰۰ تومان
خرید

تكليف مسوليت

در حقيقت سازمان به افراد وظيفه دار آزادي واگذاري قسمتي از فعاليتهاي محوله و تفويض اختيار را به ديگران مي دهد ، اما هرگز قسمتي و يا تمام مسوليتها را به افراد ديگر منتقل نمي كند . يعني فرد مسول ، مسوليت حفظ و نگهداري مسوليت را به عهده دارد و هرگز نمي تواند با واگذاري كار و يا تفويض اختيارات مسوليتهاي هود را هم انتقال دهد . از اين روست كه هر مقامي مسول گرچه كار خود را به ديگران واگذار نموده باشد ، باز هم در قبال مقام بالاتر از خود مسول است . مسوليت عبارت است از اجبار يك فرد براي انجام وظايفي كه به عهده وي واگذار شده است . شخص مسول موظف است كه با در نظر گرفتن خط مش هاي سازماني با بهترين نحو و صميمانه ترين راه از خود توانايي لازم را در جهت انجام امور محوله به خرج دهد .

به عبارت ديگر مسوليت عبارت است از احساس قبول انجام وظايف خاصي كه به عهده يك فرد گذاشته مي شود و آن فرد با استفاده مطلوب و منطقي از اختيارات تفويض شده براي انجام وظايف استفاده مي نمايد . بنابراين مي توان گفت كه مسوليت يك تعهد وجداني انجام كار است كه يك كارمند ، يك كارگر و يا يك صاحب مقام ،نسبت به مرئوسين ، روسا ، همكاران و ديگر افرادي كه به نحوي از انحناء با وي رو كار دارند ، احساس مي كند . در يك سازمان به همان نسبتي كه به يك فرد اختياراتي تفويض مي گردد به همان نسبت هم واگذار مي شود . همچنانكه مسوليت از تحليل وظايف سازماني حاصل مي شود ، اختيار هم از مسوليت منتج مي شود .

در بيشتر سازمانها افراد شكايت دارند كه اختيارات آنها متناسب با مسوليتهايشان نمي باشد و يا بالعكس در سازمانهاي كشور هاي آزاد ، مديران سازماني ، از حداكثر اختيارات لازم و مسوليتهاي مناسب برخوردارند كه در اين صورت فعاليتها به خوبي انجام مي پذيرد . مديران اين گونه جوامع به خوبي اختيارات خود را در سطوح سازماني تفويض مي نمايند و مسوليتهاي لازم را به افراد زير دست واگذار مي كنند . معمولاً اين گونه واگذاري مسوليتها به مرثوسين به صورت كتبي در مي آيد .

از نظر تجزيه و تحليل پذيرش مسوليت تمام مرئوسين با در نظر گرفتن تجارب كاري خود به صورت يكسان خواهان واگذاري مسوليتها و با تفويض اختيارات لازم متناسب با مشاغل آنها نمي باشد . افراد تازه كار از زير بار مسوليت فرار مي كنند مگر انكه تجريه كافي در زمينه مورد نظر داشته باشند تا با احساس شديد مسوليتها ، وظايف خود را بدون هيچگونه مخاطره و با ترس يانجام دهند .

از نظر منطقي ، محدود ساختن مديران واحدهاي اجرايي به حداكثر و نداشتن هيچ گونه مسوليتي در امور استخدامي نتايج قابل ملاحظه اي حاصل نمي شود ، زيرا در اين مواقع دلسردي بيشتر براي آنها پيش مي آيد و به خود تفهيم مي نمايند كه هيچ گونه مسوليتي در باره استخدام ، ارتقاء ، انتقال و يا اخراج كاركنان ندارند كه چنين عملي مستقيم بر روي ماهيت وظايف اداري آنها اثر سوء مي گذارد .

بالعكس واگذاري مسوليتهاي تمام و كمال به مديران واحد هاي اجرايي در امور استخدامي بسيار خطرناك است ، زيرا در اين صورت هم آنها آشنايان و خويشاوندان خود را استخدام مي كنند كه ممكن است در نهايت امر به ايجاد هسته هاي نامطلوب احساسي بر عليه سازمان ختم شود . مديريت امور پرسنلي در ابتداي طرح مشاغل مي بايستي اين گونه مسائل را در نظر گيرد تا در عمل امكان سوء استفاده از طرف مديران يا كاركنان پيش نيايد .

به طور خلاصه مي بايستي در واگذاري مسوليتها نكاتي را به شرح زير رعايت نمود : ۱٫ در واگذاري مسوليت حتي الامكان نبايستي بيش از حد ممكن و حتي منطقي مسوليتهايي به يك فرد واگذار شود . ۲٫ در واگذاري مسوليت ، حد و مرزها بايستي به خوبي روشن باشند . ۳٫ در واگذاري مسوليت به افراد ،بين مديران و كاركنان نبايستي هيچگونه بحث و گفتگويي پس از تعيين حدو مرز مسوليتها بوجود آيد .

۴٫ در صورتيكه در سازمان مسوليتهاي متشابهي كه مربوط به يك فرد است يافت شوند نبايستي به ديگران واگذار شود ، زبرا در اين صورت تناقض در عمل پيدا مي شود و نتيجتاً وحدت فرماندهي را به خطر مي اندازد و همگي را بايستي واگذار به فرد مسول اصلي نمود . ۵٫ مسوليتهايي كه قابل اجرا نمي باشند نبايست به افراد واگذار شوند . با توجه به نكات فوق تنظيم و واگذاري مسوليت يكي از مهم ترين وظيفه هاي اداره امور پرسنلي به شمار مي رود .

دیگر قسمت مقاله:

عوامل رضايتمندي مشتريان ۱- ارائه خدمات به موقع : در اجراي تعهدات به موقع ضمن بررسي اسناد برنامه هاي توسعه در ۱۰ سال گذشته در شهرستان ميانه با توجه باينكه دخالت در برنامه هاي توسعه يكي از اصلي ترين تفويض به اداره بوده و كاركنان توانايي هاي مختلف از نصب سوئيچ پر ظرفيت گرفته تا توسعه شبكه هاي كابل شهري و روستايي و همچنين توسعه خطوط براي ارتباط دهي روستاها و همچنين نصب دستگاههاي انتقال كم ظرفيت و نصب دكل هاي كم ظرفيت را داشتند . لذا يكي از خوش قولترين ادارات در شهرستان به شمار مي آيد و همچنين در انجام خدمات نگهداري نگهداري اعم از رفع خرابي تلفن ها و انتقال آنها و توزيع به موقع صورت حساب و ارسال به موقع پيامهاي كامپيوتري تلاش در جهت جلب رضايت مشتريان را در برنامه هاي جاري خود گنجانده است .

لازم به ذكر است در كليه توسعه هاي تلفن شهري بعد از سال ۱۳۷۰ هميشه واگذاري تلفن به صورت اقساطي در اختيار كليه شهروندان قرار گرفته و در اين مدت تلاش شده ارتباط مراكز اقتصادي در حومه شهر و شهرستان در اولويت خاصي برخور دار باشد، به طوريكه به هر نحو ممكن ارتباط اين مراكز تامين شده است و رضايت صاحبان انان اكثراً در حد اعلا جلب شده است

. ۲- ارائه خدمات با كيفيت مطلوب : در اقدام ارائه خدمات با كيفيت خوب ، لازم به ذكر است كه اداره مخابرات ميانه در اكثر موارد جزء اولين ها در شركت مخابرات آذربايجان مي باشد ، به طوريكه جزء اولين شهرستانهايي بوده كليه سيستم هاي سوييچ در سطح شهر ها و روستاهاي اين شهرستان از آنالوگ به ديجيتال تبديل شده و تمام سرويسهاي مخابراتي در اختيار مردم قرار گرفته اند. و امكانات بين شهري نيز با توجه به وجود سيستم هاي انتقال با ظرفيت هاي مطلوب از نوع ديجيتال و امكانات ارتباطي كابل نوري با كيفيت استاندارد توانايي انتقال اطلاعات با سرعت هاي زياد در منطقه مشكلي از اين جهت متوجه مردم نيست .

 

  • این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید
  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
  •   جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.