دانلود مقاله نظارت و بازرسی


در حال بارگذاری
29 ژوئن 2018
word قابل ویرایش
111 کیلوبایت
11 صفحه
631 بازدید
۱۵۵۰۰ تومان
خرید

يكي ازمهمترين اركان مديريت نوين درهمه سيستم ها، موضوع نظارت ميباشد.اهميت و ضرورت اين ركن درمديريت به گونه اي است كه به واسطه آن حصول اطمينان ازصحت حركت همه عوامل به سمت اهداف تعيين شده محقق ميگردد.امروزه امر نظارت و بازرسي درهمه حكومت ها و جوامع امري ضروري ومقبول است همچنانكه درسنت نبوي (صلي الله عليه واله ) و سيره علوي (عليه السلام)نيز مورد تاكيد فراوان بوده است .درابتداي بحث مناسب است تعاريف موجوددرخصوص اين واژه ها ارائه گردد. نظارت ، بازرسي وكنترل واژه هاي مترادفي هستند كه در زبان فارسي چنين تعريف شده اند :

بازرس كسي است كه مامور رسيدگي به كارهاي يك فرد يا موسسه يا اداره بوده  و بازرسي همان عمل بازرس است درتعريف نظارت نيز  عمل ناظر يا مراقبت دراجراي امورشغلي وحسن جريان بخشي از امور را نظارت گويند. كنترل نيز به معني وارسي و بازرسي آمده و توصيه شده است  كه ازاستعمال اين واژه بيگانه احترازگردد. به هر روي ، مفاهيم مذكور، درعمل معنا و مفهوم مشابهي دارند ، ليكن ازحيث عموم وخصوص بودن داراي تفاوت هاي هستند. واژه نظارت داراي مفهوم عام بوده و ميتواند در خانواده ، اداره وجامعه وجود داشته باشد .همچنين نظارت به عنوان يكي ازاصول مهم مديريت به شمار مي آيد به طوري كه هر مديري لازم است تابه زير مجموعه خود نظارت داشته باشد .ليكن واژه بازرسي ميتواند به عنوان يكي ازابزارهاي نظارت تلقي گردد. بدين معني كه نظارت دقيق نيازمند يك فرآيند بررسي و ارزيابي بوده و براي به دست آوردن ميزان تحقق اهدف و رسالت سازمان ، بازرسي به عمل مي آيد بنابراين ميتوانيم بگوئيم حيطه بازرسي در برابر نظارت  محدودتر است . در مجموع اين نكته قابل توجه است كه سازماني موفق خواهد بود كه داراي سيستم نظارتي و بازرسي بهره ور باشد.يك سيستم دقيق مي تواند با ارائه برنامه ريزي مناسب ،مديريت را درجهت شناسايي وپاسخ به موقع واثر بخش دربرابرعواملي كه حيات سازمان را تهديد مي كند توانا سازد .

تعريف نظارت :

نظارت عبارت است از سنجش و اصلاح عملكرد يك سازمان براي بدست آوردن اين اطمينان كه اهداف سازمان و طرحهاي اجرايي آن با كاميابي به انجام رسيده است

فرآيند  نظارت :

فرآيند نظارت داراي چهار مرحله ذيل است :‌

۱ـ تعيين استانداردها و‌‌ معيارهايي براي اندازه گيري .

۲ـاندازه‌گيري عمليات وعملكرد

۳ـ مقايسه عملكرد بااستانداردها

۴ـ اقدامات اصلاحي

هرسه نوع آن مورد استفاده قرارگيرد

مطلوب هرمديري آن است كه كاركنانش بتوانند انتظارات سازمان ذيربط را به طوركامل  برآورده سازند ولي بنا به دلايلي امروزه مديران اجرايي نمي توانند تمام وقت و تلاش خود را صرف تحقق اين موضوع نموده و حتي اين تصور كه مديران تنها با استخدام افراد خوب و پاداش هاي مناسب مي توانند نظارتي دقيق داشته و بهترين بازدهي را بدست آورند نيز غير واقعي است .بنابراين مديران بايد كاركنان خود را به گونه اي تشويق نمايند كه بتوانند به بهره وري لازم دست پيدا كنند .

اگركاركنان باورداشته باشند كه سازمان براي تحقق ارزش ها تلاش دارد و مديرانشان نيز وفاداري لازم را در اين زمينه دارند . طبيعتاً درجهت بهبود روند كار تلاش مي كنند . اما اگركاركنان نسبت به وفاداري مديران به ارزشهاي اساسي سازمان مشكوك شوند بدبيني درآنان شكل مي گيرد و نسبت به چگونگي روند كار بي ‌تفاوت خواهند بود .بنابراين مديراني كه رسالت‌هاي سازماني را جدي گرفته و به عنوان بخشي از سيستم هدايتي الگوهاي رفتاري قابل قبول را بكار ميگيرند ابزار قدرتمندي براي كنترل در اختيارخواهند داشت اين گونه مديران ابتدا خود براساس آن الگوها عمل مي كنند سپس اين باور را به ديگران نيز منتقل مي‌كنند. بنابراين همانطوركه امام صادق (ع) فرمود كونوا دعاة الناس بغيرالسنتكم يعني مردم را با اعمالتان به خير دعوت كنيد بهترين شيوه عمل به الگوهاي رفتاري مناسب است. به هر روي براي تبيين فرهنگ نظارت و بازرسي بهره‌ور لازم است ويژگيهاي آن را مورد توجه قراردهيم.

ويژگيهاي نظام نظارتي وبازرسي كارآمد

۱ـ اصلاح گري: گزارش ناظران بايد مشتمل برارائه راه اصلاحي باشد يعني نظارت خاصيت آسيب شناسي وآسيب زدائي داشته باشد

۲ـ مثبت نگري: بررسي و پژوهش هاي علمي نشان داده است كه همواره تشويق در اصلاح رفتار افراد موثرتر از تنبيه بوده است. بنابراين سيستم هاي نظارتي بايد علاوه برجنبه هاي آگاهي دهنده و تنبيه كننده نظارت شوندگان كه درجاي خود از اهميت بسزايي برخورداراست ازتشويق در مورد فعاليت‌هاي كه قابل تقدير است نيز بهره مند باشند.

۳ـ پيش نگري: بايدجنبه بازدارندگي و پيشگيرانه داشته باشد

۴ـ عينيت گرائي: بايد عملكردها با استانداردها و معيارهاي قابل سنجش عيني مورد ارزيابي قرارگيرند

۵ـ سازمان گرائي: سيستم نظارتي كارآمدنبايد تنها به دنبال  فرد خاصي بعنوان متخلف بگردد.

۶ـ واقع گرائي: سيستم نظارتي و بازرسي علاوه بر بيان نقاط ضعف ،  لازم است به نقاط مثبت و مزيت هاي جامعه مورد ارزيابي نيز توجه كرده و بدنبال مچ گيري نباشد

۷ـ كارائي وغايت نگري: بايد مواردي كه ارزش صرف هزينه و وقت را داشته باشد مورد ارزيابي قرارگيرند.

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید
  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
  •   جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.