مقاله نظريه كنترل مديريت و مدل برتري EFGM
نظريه هاي كنترل مديريت و مدل برتري EFGM
خلاصه
در اين مقاله نظريه هاي كنترل مديريت اصلي بررسي مي شوند و شش نمونه غالب شناسايي مي گردند. نمونه هاي كنترل شناسايي شده مقايسه مي شوند و در رابطه با (EEM) مدل برتري EFM براي بررسي كردن اينكه آيا EEM مي تواند بعنوان مدل كنترل مديريت پذيرفته شود تحليل مي شوند . بر اساس تحليل ، مزايا و نيز معايب EEM بعنوان مدل كنترل بحث مي شوند.
مقدمه
از شروع قرن بيستم، جايي كه نظريه پردازان مديريت پيشين مثل تايلور، امرسون و چرچ ايده هاي اساسي كنترل را ارايه دادند، مفاهيم و چهارچوبهاي نظريه كنترل مديريت بطور مداوم تغيير كردند . چنانكه گروه تحقيق بري (Berr) (1998) به آن اشاره مي نمايد، مطالعه اوليه كنترل و مديريت بنظر مي رسد كه ريشه در نمونه عملي گرايانه بجاي مكانيكي در راستاي نظريه هاي مديريت و سازمان كلي ديگر داشت كه در بعضي دوره غالب بودند. معهذا، مطالعه نوشتجات در خصوص موضوع نشان ميدهد كه طيّ چند دهه گذشته، نقطه نظرات جايگزين مختلف بر اساس مجموعه مفاهيم و فرضيات مختلف ارايه گشته اند.
TQM فلسفه مديريت نسبتاً جديد مي باشد كه از روش بمراتب باريكتر و مكانيك گرايانه شناخته شده بعنوان كنترل كيفي آماري ارايه شده با شوارت نسبت به روش كلي نگر و انسانگرايانه به موجب اصطلاح TQM تكامل يافته است . طي پنج درصد گذشته فرضيات و نمونه هاي اساسي بطور مداوم موازي با تغييرات نمونه ها در داخل نظريه كنترل مديريت و سازمان تغيير يافته اند.
علي رغم افزايش تأكيد بر روي TQM طي دهه ۸۰ و ۹۰ و علي رغم حقيقتي كه كيفيت برنامه اصلي براي مديران عالي گرديد، تلاش هاي نسبتاً محدودي در خصوص تحقيق (جستجو) ، انعكاس و تحليل چهارچوب TQM ديده شده از ديدگاه نظري وسيعتر وجود داشته اند. در واقع، اين همچنين يكي از نقدهاي عمده بود كه حركت كيفي اغلب از نظريه پردازان مختلف طي قسمت وسطي و آخر دهه ۹۰، مخصوصاً از نظريه پردازان سازمان دريافت كرد.
گرچه پي مي بريم كه اكثر نقدها از نظريه پردازان سازمان غير معقول هستند، زيرا آن اغلب بر اساس آگاهي ناكافي درباره حركت كيفي و فرآيند شوي TQM مي باشد، باور داريم كه دو عرصه ميتوانند و بايستي بطور متقابل با يادگيري از يكديگر منتفع گردند. در اين خصوص نقدهاي معتبر ممكن است فرآيند يادگيري را تحريك نمايند و اميدواريم كه اين مقاله مي تواند تحقيق جديد را كه آگاهي از TQM و نظريه سازمان را يكپارچه مي سازد شروع سازد.
با اين ملاحظه در زمينه، هدف كلي مقاله مقايسه كردن تفكر معاصر در داخل نظريه هاي كنترل مديريت ، محتواها و مفاهيم / اصول اساسي يكي از مدل هاي پاداش كيفي برجسته، مدل برتري EFQM مي باشد. در اين مقاله، فرض خواهيم كرد كه مدلهاي پاداش كيفي سرشناس مثل مدل بالدريگ و مدل برتري اروپايي آخرين مرحله در تكامل نظريه هاي مديريت را منعكس مي سازند.
اهداف اين مقاله عبارتنداز:
- بررسي كردن بعضي از نظريه هاي كنترل مديريت اصلي، و بر اساس بررسي نوشتجات .
- بررسي كردن اينكه آيا مدل برتر EFQM قابل مقايسه با تفكر جاري درداخل نظريه هاي كنترل مديريت مي باشد.
- بررسي كردن احتماليت و نيز قابليت تطبيق مدل بعنوان مدل كنترل مديريت.
۲) تعريف و مفاهيم اصلي كنترل مديريت.
بررسي در خصوص نوشتجات انتخابي درباره نظريه هاي كنترل مديريت نشان مي دهد كه روش هاي مختلف بر اساس فرض هاي مختلف تا عرصه هاي تأكيد ، سنجش اهميت مختلف و غيره وجود دارند.
در جهت هدف، تطبيقي، داراي ساختار اجتماعي، اقتضايي، بوروكراتيك، بازار و ارزش، سيرنتيك ، خوداستايي و نمونه هاي سياسي ، اصول مديريت، سپرنتيك، اقتضايي ، نمايندگي، روانشناختي و ديد موردي ، ديد عقلاني – فني و جمع گرا چند مثال نمونه هاي شناسايي شده مختلف در نظر يه هاي كنترل مديريت مي باشند.
فرقها در تعاريف پذيرفته شده با متخصصان مختلف هر دو انتخاب روش خاص نظريه پردازان و جنبه تكامل واژگاني كه جنبه در نظر گرفته مي شود منعكس مي سازند. در اينجا چند تعريف را كه نقطه نظرات مختلفي را كه نظريه پردازان در عرصه دارند نشان ميدهند انتخاب كرده ايم.
-
این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
- جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.