دانلود تحقیق تنظیم-کننده-های-ولتاژ


در حال بارگذاری
14 می 2021
نوع فایل : word (قابل ویرایش)
حجم فایل : 1 مگابایت
تعداد صفحات : 40صفحه
۳۰۰۰۰ تومان
خرید

تنظيم كننده هاي ولتاژ

مقدمه :

در اكثر آزمايشگاههاي برق از منابع تغذيه براي تغذيه مدارهاي مختلف الكترونيكي آنالوگ و ديجيتال استفاده مي شود . تنظيم كننده هاي ولتاژ در اين سيستم ها نقش مهمي را برعهده دارند زيرا مقدار ولتاژ مورد نياز براي

مي شود.

از قطعات مورد استفاده براي رگولاتورهاي ولتاژ مي توان قطعاتي از قبيل ، ترانسفورماتور ، ترانزيستور ، ديود ، ديودهاي زنر ، تريستور ، يا ترياك و يا آپ امپ (op Amp) و سلف (L) و خازن (C) و يا مقاومت (R) و يا ICهاي خاص را نام برد .

صافيها، تغييرات دما و نيز تغييرات جريان بار را نام برد .

 

الف)* تغييرات ولتاژ ورودي :

در تمامي وسايل الكترونيكي و يا سيستم هاي الكترونيكي و مكانيكي و غيره و در تمامي شاخه هاي علمي طراحان براي اينكه يك وسيله يا سيستم را با

ب)تغييرات ناشي از تغيير دما :

يكي ديگر از عاملهاي تعيين كننده در يك تنظيم كننده ولتاژ خوب تغييرات ناشي از دماست .

معياري كه تغييرات نسبي ولتاژ را برحسب دما بيان مي كند ضريب دماي تنظيم كننده نام دا

ج)تغييرات ناشي از تغيير بار :

اكثر دانشجويان در آزمايشگاه با اين مسئله روبرو شده اند كه وقتي ما ولتاژي را از يك منبع مي گيريم و با مالتي متر اندازه گيري مي كنيم ( چه در حالت DC و چه در حالت ac ) وقتيكه به مدار وصل مي كنيم مقدار آن با حالت بدون بار كمي اختلاف دارد ، دليل آن تغيير بار است ، چون وقتي به مدار

پريود هدايت ديود و جريان قله ديود

از مباحث قبل روشن مي شود كه ظرفيت بالاتر خازن بدليل فيلتر بهتر ، موجك كمتر و ولتاژهاي متوسط زيادتري را سبب مي شود . از اين گفته ممكن است چنين نتيجه گيري شود كه براي بهبود كار يك خازن فيلتر ، لازم

خروجي بدست آيد . در نتيجه اين عمل ولتاژ خروجي كاهش مي يابد .

 

اساس رگولاتور موازي ترانزيستوري

مقاومت R3 ولتاژ تثبيت نشده را متناسب با جريان بار افت مي دهد . ولتاژ دو سر بار بوسيله ولتاژ ديود زنر و بيس – اميتر ترانزيستورتنظيم مي گردد .

شود و در نتيجه ولتاژ تثبيت شده دو سر بار ثابت باقي مي ماند . ولتاژ خروجي بار برابر است با : مجموع ولتاژهاي ديود زنر به علاوه ولتاژ بيس – اميتر .

در اين نوع تنظيم كننده ها سرعت قطع و وصل ترانزيستور بين KHz 10 تا KHz 100 است و بازده اين تنظيم كننده ها مي تواند به ۸۰ تا ۹۰ درصد و حتي بالاتر برسد .

در نوع ديگر تنظيم كننده هاي كليدي كه به نوع اوليه شناخته شده اند

ملاحظه باشد . بنابراين انتخاب كه جريان گذرنده آن mA1 مي شود و از طرفي در معادله فوق نيز صدق مي كند قابل قبول است .

مقدار ۳R بايد برابر حاصل موازي ۱R و ۲R اختيار شود ، زيرا منظور از به كارگيري اين مقاومت جبران كردن اثر جريانهاي باياس ورودي تقويت كننده عملياتي مي باشد .

در اين تنظيم كننده ولتاژ ، ورودي ۱۸ ولت در نظر گرفته شده است . در اين تلفات زياد ترانزيستور كنترل بازده اين گونه تنظيم كننده ها را به شدت كاهش مي دهد . مثلاْ چنانچه از يك ولتاژ ثابت ۳۰ ولت ورودي بخواهيم ولتاژ ثابت ۵ ولت در خروجي ايجاد كنيم ، در اين صورت افت ولتاژ روي ترانزيستور كنترل برابر ۲۵ ولت مي شود كه چون جريان خروجي تقريباْ با جريان اين …………………….

 

 

 

 

 

مطالب فوق فقط متون های ابتدایی تحقیق  بوده اند . جهت دریافت کل ان  در۴۰ صقحه  ، لطفا ان را خریداری نمایید .
خرید
  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
  •   جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.