دانلود تحقیق جامع در مورد دیه


در حال بارگذاری
16 ژوئن 2018
word قابل ویرایش
343 کیلوبایت
100 صفحه
۲۹۷۰۰ تومان
خرید

۱ مقدمه:

حمد و سپاس خدائی را می نمائیم که از هرعیب و نقص پاک و به تمام صفات کمال و جلال متصف می باشد و درود بی حد و حصر بر سرور کائنات و سید انبیاء عظام حضرت ختمی مرتبت محمد (ص) و خاندان پاکش.

الحمد الله الذر شرع الدیات و القصاص و الحدود الرفع الفساد من بین العباد و نظام عالم الوجود و الصلوه علی خیر من ضرع شرعه الحدود محمد و اهل بیت خلفاء المعبود و شفاء یوم الورود.

۱- ضرع: یعنی نزدیک نمود و تعیین کرد.

افراد از طریق اجتماعی شدن خود را با احتیاجات و خصوصیات جامعه تطبیق میدهند اما اجتماعی شدن در گروههای مختلف اجتماعی صورت میگیرد و میدانیم که احتیاجات خواستها و ارزشهای گروهها یکسان نیست. به این ترتیب ممکن است دو نفر در دو گروه مختلف اجتماعی کاملاً « اجتماعی » شده باشد ولی ارزشها، خواستها و بطور کلی رفتار اجتماعی آنها با یکدیگر متفاوت باشد. بعلاوه در گروههای که اعضا خود را در جهت ارزشهای مطلوب اجتماعی تربیت می کنند اجتماعی شدن همیشه به طور کامل صورت نمی گیرد.

از طرف دیگر ممکن است به علت وجود گروههای ضد اجتماعی در جحوار گروههای اجتماعی، اعضاء گروههای اخیر معیارها و ضوابط رفتارهای خود را از گروههای ضد اجتماعی کسب کنند و رفتارهای ضد اجتماعی داشته باشند. اگر اکثر اعضاء یک جامعه در شرایط عادی ازای تکاب جرم و تعدی و تجاوز نیست به حقوق یکدیگر خود داری می کنند این بدان جهت است که از آغاز کودکی رفتارهای مورد قبول را فرا گرفته در گروههای جامعه « اجتماعی » شده اند پس به همان اندازه که « اجتماعی شدن » در شرایط بهتر جامعه صورت می گیرد از نیاز به اجرای مقررات جرائی و مجازاتهای سخت کاسته می شود. با توجه به مراتب فوق به نظر می رسد که احتمالاً با پیشرفت جوامع و تقویت احساس اعتماد و اطمینان در اعضاء جامعه از شدت و سختی مجازاتها و مقررات جزائی کاسته شده و نیز جامعه از مجازات کردن متهم که تا حد زیادی میراث دوران انتقام جوئی فردی است متوجه اصلاح حال مجرم می گردد. و مخصوصاً سهم خود جامعه و محیطهای خاص آن در تربیت برهکاران شناخته می شود و کوشش جدی تر در اصلاح آن دسته از شرایط اجتماعی که افراد به ارتکاب جرم و ادار می کنند بعمل می آید.

۳ تداخل دیات اطراف

دیه هیچ عضوی با عضو دیگر تداخل نمی کند، تداخل در جایی است که دیه کل، دیه جزء را نیز در بر گیرد. و یا آن دیه جز معادل دیه کل باشد، مثلاً دست، عضوی است که دارای دیه مشخص است حال اگر دست از مچ قطع شود همان دیه قطع دست را خواهد داشت و اگر هر پنج انگشت هم قطع شود باز دیه اش دیه دست است اما اگر دست از مچ و بعد از قطع انگشتان قطع شود. در این صورت حکومت خواهد بود نه دیه کامل یک دست، زیرا دیه آن داخل در دیه انگشتان شده است.

۲-۶-۴ تداخل دیات منافع:

دیه هیچ منفعتی با منفعت دیگر تداخل نمی کند. تنها دیه منفعت با دیه عضوی تداخل می کند که آن عضو محل آن منفعت باشد. مثلاً دیه بینایی با دیه چشم تداخل می کند در صورتی که عضو چشم از بین برود، اما اگر عضو از بین نرود ولی منفعت از بین برود در این صورت تنها برای منفعت (مثلاً بینائی) دیه تعیین خواهد شد.

۲-۶-۵ تداخل دیه زخمها:

دیه زخمها نیز با یکدیگر تداخل نمی کنند. مگر آنکه زخمی با زخم دیگری قبل از التیام به واسطه فعل خود جانی یا به خاطر سرایت متصل شود.

مثلاً اگر کسی دو زخم موخحه به کسی برساند که بین آن دو زخم حاجز و فاصله وجود داشته باشد و خود جانی حاجز و مانع را از میان بر دارد یا بر اثر سرایت این حاجز از بین برود، بر جانی تنها دیه یک موضحه لازم می شود، اما اگر کسی دیگر این حاجز را از میان بر دارد جانی می بایست دیه دو موضحه را پرداخت کند.

قسمتی از فهرست مقاله:

تاریخچه دیه

۱-۳ پیدایش دیه اختیاری

۱-۴ فلسفه دیه

۱-۵ تعاریف دیه

۱-۶ اسباب و جوب دیه

۱-۷ دیه غرامت است یا کیفر

۱-۸ تفاوت دیه با مجازات مالی

۱-۹ تفاوت دیه با ارش و جبران خسارت

۱-۱۰ موارد قانونی پرداخت دیه

۱-۱۱ مسئولیت دولت در پرداخت دیه و خسارت

۱-۱۲ بررسی ماهیت حقوقی دیه عاقله

۱-۱۳ عاقله و مسئولیت پرداخت دیه

۱-۱۴ انتخاب نوع دیه در مواردی که بیت المال مسئول پرداخت دیه باشد

۱-۱۵ علت پذیرش ضمان عاقله در حقوق اسلام

۱-۱۶ مسئولیت عاقله در صورت تعدد و تقسیم دیه

۱-۱۷ مسئولیت عاقله در کرو لال بودن جانی

۱-۱۸ کیفیت تقسیط دیه بر خویشاوندان

۱-۱۹ وراث دیه

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید
  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
  •   جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.