دانلود تحقیق حمزه سیدالشهدا


در حال بارگذاری
4 آوریل 2021
نوع فایل : word (قابل ویرایش)
حجم فایل : 1 مگابایت
تعداد صفحات : 20صفحه
۱۲۰۰۰ تومان
خرید

حمزه سيدالشهدا۷

 

به مناسبت پانزدهم شوال؛ هزار و چهارصد و بيست و سومين سالگرد شهادت حمزه سيدالشهد

 

اشاره:

تاريخ گهربار اسلام مرهون خون­هاي پاك و ارزشمندي است كه نثار اين شجره­ي طيبه گرديده است؛ شهداي گرانقدري

را به خواري و زبوني واداشت، تا آن­جا كه ملقب به اسدالله شد و درجه والاي سيدالشهد را از آن خود نمود.

حضرت حمزه فرزند عبدالمطلب­ابن هاشم­ابن عبد مناف­ابن قصي…([۱]) و هاله بنت اهيب­ابن عبد مناف­ابن زهرةابن كلاب… كه دختر عموي آمنه بنت وهب مادر گرامي رسول خدا۹ مي­باشد.([۲])

عبدالمطلب از ك

شجاعت؛ از خصلت­هاي مشهور حمزه كه در جريان اعلام اسلام و همچنين جنگ­هاي صدر اسلام به نمايش گذاشته شد و ابن­هشام از او به عنوان با عزت­ترين و با صلابت­ترين جوانمرد قريش نام مي­برد.([۴])

ايمان؛ در گزارش ابن­هشام آمده كه حضرت حمزه پس از بازگشت از شكار به طواف خانه كعبه مي­رفت و آن­گاه به كار ديگري مي­پرداخت. اين خبر روح ديني او را آشكار نموده و تعهد او نسبت به پيوندي كه با خداوند داشت را متذكر مي­شود.([۵])

 

اظهار اسلام حضرت حمزه۱

نسبت به زمان تشرف حمزة­ابن عبدالمطلب به اسلام تاريخ نگاران دچار اختلاف شده­اند، گروهي اسلام او را در سال دوم بعثت([۶]) و عده­اي سال ششم([۷]) آن ذكر كرده­اند. ابن­اسحاق مي­گويد:

 

روزي ابوجهل در كنار كوه صفا رسول خدا۹ را ديد و او را آزرد و سخنان ناخوشايندي به وي روا داشت و دين او را نكوهيد و رسالتش را تضعيف نمود، و رسول خدا۹ هيچ سخني به او نگفت. يكي از كنيزان عبدالله­ابن جدعان كه در بالاي كوه صفا بود ماجرا را شنيد و زماني كه حمزه

حمزه گفت: چه چيز مانع من مي­شود از او ﴿در دفاع از او؟﴾ در صورتي كه برايم روشن شده ﴿كه او بر حق است﴾ و من شهادت مي­دهم كه محمد رسول خداست و آن­چه مي­گويد حق است. به خدا قسم از او جدا نمي­شوم. اگر راست مي­گوييد مرا بازداريد. و اين حادثه باعث شد تا حمزه اسلام خويش را برملا سازد.

 

در ادامه ابن اسحاق مي­گويد: زماني كه حمزه اسلام خود را آشكار كرد، قريش دريافت كه رسول خدا۹ عزت پيدا كرده و قوي شده است. آن­گاه از او دست برداشتند. ([۸])

 

و سپس شعري از حمزه نقل مي­كند به اين مضمون:

سپاس گويم خداوندي را كه قلبم را به سوي دين ناب اسلام هدايت كرد.

ديني كه از سوي پروردگار عزيز آمده، پروردگاري كه نسبت به بندگان آگاه و مهربان است. هرگاه پيام­هاي او براي ما خوانده شود، اشك چشم خردمند استوار فرو ريزد.

آن پيام­هايي كه حضرت محمد۹ از مسير هدايت خود با آيات روشن قرآن آورده است.([۹])

بكوشند، مي­بايست ايمان خود را كتمان مي­كردند. اما وقتي اظهار اسلام فردي باعث تقويت اسلام و تشويق ديگران به مسلمان شدن مي­گرديد، لزوم كتمان و پوشاندن ايمان از ميان مي­رفت و حضرت حمزه نيز در يك مقطع اسلام خود را كتمان نمود و به هنگام فراهم شدن زمينه و احتياج اسلام و مسلمين به فردي چون وي ايمان خود را آشكار نمود و سد محكمي در برابر آزار مشركين بر عليه مسلمانان شد.([۱۱])

 

نقش حمزه در مقاطع تاريخ

پس از آن­كه حمزه سيدالشهدا اعلان اسلام نمود، همچون سربازي فداكار در عرصه­هاي

أرقم­ابن ابي أرقم كه در بالاي كوه صفا قرار داشت مخفي شدند.([۱۳]) روزي صداي كوبيدن در به گوش رسيد. يكي از مسلمان­ها برخاست و از شكاف در نگاه كرد و با وحشت به حضور پيامبر بازگشت و گفت: كوبنده­ي در، عمرابن خطاب است كه شمشير نيز بر كمر دارد. در اين ميان، حمزه به مرد مسلمان گفت: به او اجازه ورود بده اگر با هدف پاك و نيك به سوي ما آمده، با آغوش باز از او استقبال مي­كنيم و اگر قصد بدي دارد او را با شمشير خودش مي­كشيم.([۱۴]) پس از ورود عمر معلوم شد كه او براي پذيرش اسلام آمده است.

………………………….

 

 

مطالب فوق فقط متون های ابتدایی تحقیق  بوده اند . جهت دریافت کل ان  در ۲۰ صقحه  ، لطفا ان را خریداری نمایید .

 

خرید

 

 

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
  •   جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.