دانلود تحقیق حیات فکری و سیاسی امامان شیعه علیهم السلام


در حال بارگذاری
15 می 2021
نوع فایل : word (قابل ویرایش)
حجم فایل : 1 مگابایت
تعداد صفحات : 11صفحه
۸۰۰۰ تومان
خرید

امام سجاد (ع)

دوره ای که امام سجاد (ع)در آن زندگی میکرد،دورانی بود که همه ارزش های دینی دست خوش تحریف و تغییرامویان قرار گرفته و مردم یکی از مهمترین شهرهای مذهبی(مدینه)،می بایست به عنوان برده یزید با او بیعت کنند احکام اسلامی بازیچه ئ دست افرادی چون ابن زیاد،حجاج و عبدالملک بن مروان بود. اینان برخلاف نصوص دینی از مسلمانان جزیه می گرفتند و با اندک تهمت و افترایی مردم را به دست جلادان می سپردند. در سایه چنین حکومتی آشکار است که تربیت دینی مردم تا چه اندازه تنزل کرد و ارزش های جاهلی چگونه احیا خواهد شده است.امام سجاد در این شرایط، شخصیتی بودند که همه ی مردم تحت تاثیر روحیات و شیفته ی مرام و روش او قرار گرفتند.

یکی از محدثین می گفت:« ما رإیت هاشمیا افضل من علی بن الحسین ولا افقه منه». از

فرمودند: دوست ندارم به نام رسول خدا چیزی را بگیرم که نمی توانم مانند ان را به دیگری بدهم.

امام سجاد وشیعیان:

در واپسین روز واقعه کربلا، شیعیان در بدترین شرایط،از لحاظ کمی و کیفی و نیز موقعیت سیاسی و اعتقادی قرار گرفتند.شیعیان واقعی امام حسین که در مدینه و مکه بوده و یا موفق شده بودند که از کوفه به او ملحق شوند،در کربلا به شهادت رسیدند.زندگی امام سجاد در مدینه و دور بودن از عراق فرصت هدایت جریانات شیعی کوفه را از امام گرفته بود.

ديگر احزاب،خطراتي را در پي داشت كه به ريسك آن نمي ارزيد.به همين دليل ماهيت حركت امام در دوران امامت آن حضرت به خوبي نشان مي دهد كه حركت امام تنها يك حركت سياسي نبوده و در بسياري از موارد به وضوح بر كنار از سياست به معناي مشخص فعاليت سياسي بوده است.

برخورد هاي امام با امويان

اولين بر خورد امام با حاكمان اموي پس از واقعه كربلا در رويارويي با عبيد الله بن زياد بود،مدتي بعد از واقعه كربلا،مردم مدينه ضمن شورش عليه امويان،شورش حره را سامان دادند.اين شورش به رهبري عبدالله معروف به غسيل الملائكه بود كه رنگ آن ضد اموي و عليه يزيد و زندگي ضد اسلامي و غير ديني او بود امام سجاد و ديگر هشميان موضع موافقي در اين ماجرا نداشت به همين دليل شمار از افراد خانواده ي خويش از شهر خارج شد.

كوچكترين موضع امام به عنوان رهبر شيعه خطيرترين پيامد را براي شيعه داشت به همين دليل در اين حادثه كه چندان خط و ربط روشن،بلكه درستي نداشت شركت نداشت.زماني نيز كه

تجلي بيشتري بيابد.تمجيدهاي فراوان از امام كه از زبان عالم اهل سنت باقي مانده شاهد اين گفته است.

بهره گيري امام سجاد از دعا:

هنگامي كه جامعه دچار انحراف شده،روحيه ي رفاه طلبي و دنيا زدگي بر آن غلبه وفساد سياسي و اخلاقي و اجتماعي ان را در محاصره قرار داده و از نظر سياسي هيچ روزنه اي براي تنفول و يا ربيع الثاني دانسته اند.

امام پنجم شيعيان،افزون بر لقب شاكر و هادي به طور عمده به لقب باقر شهرت يافته است.معناي باقر شكافنده است.

موقعيت علمي امام باقر(ع)

بي ترديد از نظر بسياري از علماي اهل سنت،امام باقر در زمان حيات خويش شهرت فراواني داشته و همواره محضر او از دوستدارانش، از تمامي بلاد و سرزمين هاي اسلامي پر بوده است.موقعيت علمي ايشان به مثابه شخصيت عالم و فقيه، به عنوان نماينده علوم اهل بيت بسياري را وا مي داشت تا از محضر او بهره گيرند و حل اشكالات علمي و فقهي خود را از او بطلبند.

او همانند پدرش امام سجاد كه شهرت عظيم علمي در ميان مردم داشت، مورد احترام خاص و

هستند ممكن است و به همين جهت در كلمات امام باقر نمونه هاي فراواني وجود دارد كه ايشان مردم را دعوت به بهره گيري علمي از اهل بيت كرده حديث درست را تنها نزد انان مي دانند.

مبارزه با يهود و اسراييليات:

از جمله گرو هاي خطرناكي كه آن روزها در جامعه اسلامي حضور داشتند و تاثير عميقي در فرهنگ آن روزگار بر جا گذاشتند ، يهوديان بودند . شماري از احبار يهود كه به ظاهر مسلمان شده و گروهي ديگر كه هنوز به دين خود باقي مانده بودند در جامعه اسلامي پراكنده شده و مرجعيت علمي و قشري از ساده لوحان را به عهده داشتند. تاثيري كه آنان بر فرهنگ اسلام از …………..

 

 

 

 

مطالب فوق فقط متون های ابتدایی تحقیق  بوده اند . جهت دریافت کل ان  در۱۱ صقحه  ، لطفا ان را خریداری نمایید .
خرید
  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
  •   جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.