دانلود تحقیق خودشناسی
خودشناسى
قرآن كريم نه تنها به ما مىگويد كه هر كسى بررسى كند ببيندبراى فردايش چه فرستاده
استبلكه بهترين راه را همين معرفتنفس و سير و سلوك نفس مىداند، در آيه ۱۰۵ سوره مباركه مائدههم كه از غرر آيات آن سوره است مىفرمايد: «يا ايها الذينآمنوا عليكم انفسكم». در اين آيه «عليكم» اسم فعل استيعنى«الزموا» تكان نخوريد سر جايتان باشيد، جايمان كجاست؟
«انفسكم» از جايتان تكان نخوريد بيرون نرويد. خلاصه «ياايها الذين آمنوا عليكم انفسكم» گمراهشدهاند، اما گاهى در آخر راه مىگويد نه در اول راه، و ايندومى درست است و هيچ كس حق ندارد در اول راه بگويد به من چهديگران چه مىكنند، چون يكى از مهمترين وظايف دينى همان «امربه معروف و نهى از منكر» است اگر كسى در اول راه گفتبه منچه و احساس مسئوليت نكرد اين اصلا در سير نفس وارد نشده است،اگر كسى
اگر به مقصد رسيديد ضلالت ديگران به شماآسيبى نمىرساند، شما اگر امر به معروف يا نهى از منكر نكرديدكه مهتدى نيستيد. اگر كسى به اين دو واجب مهم عمل نكندكه هدايت نمىشود و به وظيفهاش عمل نكرده است.
بنابراين در آخر راه هست كه خداوند مىفرمايد تو مسئول نيستى،انسان هم مجاز استبگويد به من چه.
سيدنا الاستاد علامه طباطبايى رضوان الله عليه ذيل اين آيهبحثهاى مبسوطى دارند كه
بسيار جذاب و خواندنى است، چون با آيه«ولتنظر نفس» و نيز با آيه «لاتكونوا كالذين
نسوا اللهفانسيهم انفسهم» تناسب دارد. خلاصه «يا ايها الذين آمنواعليكم انفسكم لايضركم
پيش من جمع نمىشديد و سراغ كارهايتان مىرفتيد تا شمارا زودتر به آن عالم برساند.
اينها تشويق است كه نمونههاى آنفراوان است.
واقعيت دنيا گاهى بيانات زهدآميز داردو دنيا را طورى به ما معرفى مىكند كهما اگر اهل ذوق باشيم و اين ذائقهمان را تخدير نكرده باشيمهرگز به آن رغبت نمىكنيم. گاهى
انسان ذوق خود را از دست مىدهدو هر لطافتى كه در شعر و ادبيات باشد از آن لذت نمىبرد.
اما گاهى ذوقهاى معنوى خود را از دست مىدهد، در اين صورت،هرچه زشتىهاى دنيا را براى او بگويند باز او به دنيا حريصاست، اين كه فرمود: «ولتنظر نفس ما قدمت لغد»
در خطبه ۱۹۰ نهج البلاغه، همه دنيا را به صورت يك روز ياحداكثر به صورت يك ماه
تشبيه مىكند و مىفرمايد:
«وانصرفت الدنيا باءهلها واخرجهم من حضنها فكانت كيوم مضىاءو شهر انقضى». همه دنيا كوتاهىاش يا در حد يك روز است و ياحداكثر در حد يك ماه اين درباره كوتاهى
مدت. چيزى كه در ايندنيا هست كه لذتهاست كه انسان را به خود جذب مىكند، حضرت همدرباره اين لذتها سخن مىگويد كه اين لذت دوام نداردو هم اينكه آن لذت را
در لفظ التحنيف مرقوم فرمودهاند و در نامه ۴۵ نهج البلاغههست. اين نامه از نامههاى معروف حضرت است. در اين جا سخن اززهد نيستبلكه سخن از ذوق است، سخن در اين نيست كه كسى زاهدباشد جهنم نرود يا بهشتبرود، سخن در ذوق است اگر كسى اهل ذوقبود اهل شكم نيستبا اين جملهها ملاحظه بفرماييد در اين فراز۱۰، نامه ۴۵، كه عثمان بن حنيف را آن چنان مورد مواخذه قرارمىدهد و مىفرمايد: «و انما هى نفس ارضها بالتقوى» من نفسمرا با تقوا رياضت مىدهم. رياضت همان تمرين است، اگر بخواهنديك حيوان
خودمان را فراموش كردهايم يا نه اگر هر چهبررسى مىكنيم از ما سوال كردند در چه حالتيد به چه علاقهمنديدجواب درستى نتوانستيم بدهيم معلوم مىشود معاذالله خودمان راگم كردهايم، بايد مدتها بگرديم تا خودمان را پيدا كنيم و درونخود را بشكافيم و جست و جو كنيم تا جواب بدهيم، اما اگر كسىاز ما پرسيد الان در چه حالتى و چه مىطلبى، يك جواب نقدىداشتيم، معلوم مىشود خودمان را گم نكردهايم.
مفهوم فراموشى نشانه گم كردن نفس، فراموشى ياد خداست كه فرمود: «و لاتكونواكالذين نسوا الله فانسيهم انفسهم» نسيان در ان گونه از مواردهمان ترك عمدى است نه نسيان مصطلح، چون نسيان مصطلح از نظركتاب و سنت، عقوبتاش برداشته شده ………………….
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
- جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.