دانلود تحقیق رشوه و ارتشاء


در حال بارگذاری
16 ژوئن 2018
word قابل ویرایش
93 کیلوبایت
36 صفحه
۱۲۷۰۰ تومان
خرید

فهرست مطالب

مقدمه

گفتار نخست: تأثير رشوه در نظام اجتماعي

فساد و اخلاق فردي

فساد و اخلاق اجتماعی

بي توجهي به قانون

تأثير منفي رشوه به نظام اداري

رشوه و سياست.

تأثير رشوه در وجدان ديني.

تأثير رشوه در ترك وظيفه

گفتار دوم تأثير رشوه در نظام فردي

عدم استجابت دعا

شهره شدن به اعمال سوء در مردم

تأثير سوء بر خانواده

عدم گماردن در مشاغل حساس و كليدي

نظارت و كنترل دائمي و طولاني توسط ديگران

گفتار در آلودگي هاي اجتماعي

گرايش به گفتارهاي كذب و دروغ

مقدمه

رشوه و ارتشاء. به عنوان يكي از معضلات مهم اجتماعي در هر جامعه‌، همواره مورد بحث و بررسي بوده است. امروزه به علت رشد شهر نشيني و به تبع آن پيچيدگي زندگي ماشيني، رشوه و ارتشاء، به موازات جرايم ديگر، رشد و توسعه يافته و جوامع بشري را با مسائل، معضلات و نابساماني هاي متعددي، مواجه ساخته است.

در دنياي امروز، اگر چه توجه به قوانين و مقررات و نيز مجازاتهاي كه از اين قوانين، استتنباط و اجرا مي‌شود، تا حدود بسياري مي‌تواند از ميزان و شدت رشوه و ارتشاء در سطح جامعه بكاهد. اما بايد توجه داشت كه مجازاتها تنها مي توانند بطور سطحي و نه عمقي، از شيوع آن جلوگيري كنند. در صورتي كه اگر به علل و عوامل ايجاد رشوه و ارتشاء، درجامعه، بطور دقيق و عميق نگريسته شود، به خوبي مي‌توان به ماهيت واقعي اين جرم پي برد و راهكارهايي طولاني مدت، مي‌تواند نهادهاي اجتماعي را با خطر اضحملال و نابودي مواجه سازد و به عبارت ديگر، رشوه و ارتشاء چنان در تار و پود جامعه، نفوذ مي‌كند و ساختار اجتماعي را متزلزل مي‌نمايد كه امنيت اجتماعي، بشدت مورد تهديد قرار مي‌گيرند و اخلاقيات فردي و جمعي و ارزشهاي موجود در جامعه، آسيب مي‌بينند.

رشوه بلايي عظيم است كه از قديمي‌ترين ايام، دامنگير بشر بوده است و امروزه با شدت بيشتري ادامه دارد و در بسياري از كشورها بخصوص كشورهاي رو به توسعه، ريشه دوانده است و زيانهاي زيادي را به بار آورده و مي‌آورد. برهمين پايه، بايد گفت كه رشوه و ارتشاء، يكي از بزرگترين موانع اجراي عدالت اجتماعي مي‌باشد كه سبب مي‌شود قوانيني كه بايد حافظ منافع طبقات ضعيف باشند  به سود زطبقات قدرنمتمتئد و دارا، وضع شوند از اين رو قانون بايد آنها را محدود كند و بكار بيفتد، چون قدرتمندان و زورمندان همواره قادرند كه با اتكا به توان مالي و غير مالي خود؛ از منافع خويش دفاع كنند در حالي كه بالطبع اين ضعفا هستند كه بايد منافع و حقوقشان در پناه قانون حفظ شود. بديهي است اگر رشوه در جامعه گسترده شود، قوانين نتيجه‌ي معكوس خواهد داد، چون زورمندان هستند كه قدرت به پرداختن رشوه دارند.

تأثير منفي رشوه بر نظام اداري

رشوه باعث مي‌شود كه افراد ناصالح، بر جاي صالحان بنشينند و مشاغل و مسؤوليت‌ها، در دست افرادي قرار گيرد كه شرايط لازم را ندارند و از كارايي كافي نيز برخوردار نمي‌باشند. در همين راستا، كاركنان به جاي انجام وظيفه‌ي صحيح به دنبال راههاي استفاده از رشوه مي‌روند. بنابراين رشوه باعث عدم اعتماد مردم به دستگاههاي اداري و اجرايي، در واقع اساس حكومت و حاكميتر را ويران مي‌سازد.

آنچه مشخص است اينكه نظام اداري، بايد پناه اقشار مختلف جامعه باشد افرادي كه براي رفع نياز و مشكلات خود به آن مراجعه مي‌كنند. در جامعه اسلامي و در حاكميت پيامبر (ص) و ائمه اطهار (ع)، هر نظام اداري، داراي ويژگي‌هاي مهمي است كه آن را از ساير نظامهاي اداري، متمايز مي‌كند. بعضي از اين ويژگي‌هاي، عبارتند از: داشتن تقواي الهي كارگزار و ايمان به مبدأ و معاد؛ اين ويژگي، بزرگترين مانع در پيدايش فساد اداري و عالي‌ترين انگيزه براي خدمت صحيح به مردم است. حضرت امير المؤمنين علي (ع) در نامه‌اي به مأموران خراج و ماليات، ضمن آنكه مأموران فوق را به انصاف و مدارا و صبر در برآوردن حوايج مردم، سفارش مي‌فرمايند، چنين مي‌نگارند:

«فانكم خزان الرعيه و وكلاء الامه و سفراء الائمه و …» «به راستي كه شما گنجوران رعيت و پشتيبان امت و نمايندگان پيشوايان هستيد».

كارگزاراني كه داراي چنين عناويني هستند، مسئوليت در برابر رعيت، امت و پيشوايان و رعايت انصاف و مدارا و صبر برحوايج مردم؛ جز با داشتن ويژگي تقواي الهي امكان پذير نيست.

شهيدي سيدي، سيد جعفر؛ نهج البلاغه، شركت افست، چاپ پنجم، ۱۳۷۳، نامه‌ي ۵۱،ص ۳۲۴٫

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید
  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
  •   جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.