دانلود تحقیق سیکاها ( نیروگاه آبی )


در حال بارگذاری
25 آوریل 2021
نوع فایل : word (قابل ویرایش)
حجم فایل : 1 مگابایت
تعداد صفحات : 17صفحه
115 بازدید
۱۲۰۰۰ تومان
خرید

در جنوب پل گرگر يا پل دروازه(آبشارها)، در سمت چپ و راست رودخانه طاق هايي چند با ساختمانهايي كه آب را از بالا دست گرفته و به درون مرتبه هاي پائين تر سرازير مي كند بنام سيكا معروف و نمايان است. اين بناها كه تعداد آنها را در سمت چپ رودخانه در

هاي روغن كنجد («ارده» كشي)، يخ سازي و نيروگاه برق قرار داشته و يكي دو زيرزمين خشك با هواگير و سوراخ هاي روشنائي براي مردم در تابستان گرم شوشتر جاي استراحت نيمروز تابستان است و بقيه ي آنها مخروبه و متروك مانده اند.از زمانهاي خيلي پيش يعني از روزگار حفر آبراه ي گرگر و بستن بند ميزان ، با استفاده از نيروي آب، تعبيه ي آسيابها كرده اند و ساختمان آنها ابداً شباهتي به آنچه در دزفول در محل رعنا بنام اسيوآي آبراهه ها و مجاري آب منشعب از گرگر از سمت شرق رودخانه جدا شده و در زير پل گرگر آثار مجاري و تمهيدات آبرساني و آب بري عهد ساساني قابل ملاحضه است. تفاوت آشكار ديگري كه بين آسيابهاي سيكا در شوشتر و اسيوآي رعنا در دزفول وجود دارد آنست كه اسيوآي رعنا در بستر رودخانه ي دز قرار دارند در حالي كه سيكاي شوشتر در كنار رود گرگر واقعند و پيدا است كه به

در كتاب «شوشتر يعني خوبتر» در رابطه با سيكا چنين نوشته شده است:

«يكي ديگر از بناهاي قديمي كه بسيار زيبا و قابل توجه مي باشد سيكا است كه در رابطه با استفاده از منابع آب خدادادي منطقه مكاني با هواي خنك و نسيمي فرح بخش كه از روي آب بلند مي شود. اگر از بالاي پل گرگر در ظلع جنوبي به پايين نگاه كنيد منظره آبشارها و سيكا ديده مي شود.

سيكا محلي است با اتاقك ها و راهروهاي باريك كه در كنار آنها جوي آب روان است و منافذي مشرف به رود گرگر دارد. اين مكان در تابستان محل تفريح مردم مخصوصاً آقايان است.

در محل سيكا جريان آب از بالا بسمت پايين با فشار زياد پايين آمده و با قدرتي كه در گذشته داشته چرخ آسياب را براي تهيه آرد گندم به حركت در مي آورد.

در گذشته كارخانه يخ شوشتر نيز در محل سيكاها قرار داشته

اتاقك ها مي شود نسيم دلپذيري را به همراه مي آورد و باعث خنكي مردمي كه براي فرار از گرما بدانجا آمده اند مي شود.»

سيكا، دومين نيروگاه برق آبي در ايران و اولين تامين كننده نيروي برق در شوشتر

است كه در سال ۱۳۱۲ باستفاده از امكانات فني آن زمان به ساخت و نصب دو دستگاه نيروگاه آبي در منطقه آبشارهاي شوشتر اقدام كرده است.

ساخت اين نيروگاه در كانالي با عرض يك متر ، در مكاني با ارتفاع ريزش ۳ متر در محل پروانه ها و دو دستگاه دينام در ارتفاع ۵/۴ متري پروانه ها در سال به طول انجاميد.

دينام ها و پروانه ها از امكانات شركت نفت آن زمان تهيه و

عدم درآمد كافي و نياز بيشتر به برق در مواجهه با مشكلات سرانجام در سال ۱۳۲۷ از ادامه كار بازماند.

مؤسسه نمكي همچنين در سال ۱۳۲۱ با احداث يك دستگاه پروانه گردش با استفاده از نيروي محركه آب و يك دستگاه پمپ تك سيلندر با اقدام به نصب تاسيسات توليد و توزيع آب ……………….

 

 

 

 

مطالب فوق فقط متون های ابتدایی تحقیق  بوده اند . جهت دریافت کل ان  در ۱۷ صقحه  ، لطفا ان را خریداری نمایید .

 

خرید

 

 

 

 

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
  •   جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.