دانلود تحقیق لیلة القدر در نگاه علامه طباطبایى


در حال بارگذاری
9 ژانویه 2021
نوع فایل : word (قابل ویرایش)
حجم فایل : 1 مگابایت
تعداد صفحات : 23صفحه
۱۰۰۰۰ تومان
خرید

ليلة القدر در نگاه علامه طباطبايى (رحمه الله)

اشاره:

مهم‏ترين مناسبت ماه مبارك رمضان، شب قدر است كه هماره مورد توجه مؤمنين بوده و خواهد بود. آنچه در پيش روى داريد بحثى پيرامون شب قدر بر اساس نظرات مرحوم علامه طباطبايى رحمه الله در تفسير شريف الميزان است كه در دو سوره «قدر»

شب قدر يعنى چه؟

مراد از قدر، تقدير و اندازه ‏گيرى است و شب قدر شب اندازه ‏گيرى است و خداوند متعال در اين شب حوادث يك سال را تقدير مى ‏كند و

 

«انا انزلناه فى ليلة مباركة‏»۱

 

 

اين آيه گوياى اين مطلب است كه قرآن يكپارچه در يك شب مبارك نازل شده است و از سوى ديگر مى ‏فرمايد:

 

 

«شهر رمضان الذى انزل فيه القرآن‏»۲

 

 

و گوياى اين است كه تمام قرآن در ماه رمضان

السلام شب قدر مردد بين نوزدهم و بيست و يكم و بيست و سوم ماه رمضان است و در برخى ديگر از آنها مردد بين شب بيست و يكم و بيست و سوم و در روايات ديگرى متعين در شب بيست و سوم است۴٫ و عدم تعين يك شب به جهت تعظيم امر شب قدر بوده تا بندگان خدا با گناهان خود به آن اهانت نكنند.

حوادث تمامى قرون گذشته و آينده در آن شب بى ‏معنى است.

 

 

ثانيا: كلمه «يفرق‏» در آيه شريفه «فيها يفرق كل امر حكيم‏»۶٫ در سوره دخان به خاطر مضارع بودنش، استمرار را مى ‏رساند و نيز كلمه «تنزل‏» در كريمه «تنزل الملئكه والروح فيها

عظمت‏ شب قدر:

در سوره قدر مى‏ خوانيم: «انا انزلناه فى ليلة القدر وما ادريك ما ليلة القدر ليلة القدر خير من الف شهر» . خداوند متعال براى بيان عظمت‏ شب قدر با اين كه ممكن بود بفرمايد: «وما ادريك ما هى هى خير من الف شهر» يعنى با اين كه مى ‏توانست در آيه دوم و سوم به جاىمه «ليلة القدر» ضمير بياورد، خود كلمه را آورد

وقايع شب قدر:

 

 

 

نزول قرآن:

 

ظاهر آيه شريفه «انا انزلناه فى ليلة القدر» اين است كه همه قرآن در شب قدر نازل شده است و چون تعبير به انزال كرده كه ظهور در يكپارچگى و دفعى بودن دارد نه تنزيل كه ظاهر در نزول تدريجى است.

در نزول دفعى (و يكپارچه)، قرآن كريم كه مركب از سوره‏ ها و آيات است‏ يك دفعه نازل نشده است‏ بلكه بصورت اجمال همه قرآن نازل شده است چون آياتى كه درباره وقايع شخصى و حوادث جزيى نازل شده ارتباط كامل با زمان و مكان و اشخاص و احوال خاصه‏اى دارد كه درباره آن ص و آن احوال و در آن زمان و مكان نازل شده و معلوم است كه چنين آياتى درست در نمى ‏آيد مگر اينكه

خداوند متعال در شب قدر حوادث يك سال آينده را از قبيل مرگ و زندگى، وسعت‏ يا تنگى روزى، سعادت و شقاوت، خير و شر، طاعت و معصيت و… تقدير مى ‏كند.

در آيه شريفه «انا انزلناه فى ليلة القدر»۱۳ كلمه «قدر» دلالت‏بر تقدير و اندازه‏گيرى دارد و آيه شريفه «فيها يفرق كل امر حكيم‏»۱۴ كه در بر اساس آيه شريفه «تنزل الملئكة والروح فيها باذن ربهم من كل امر»۱۵، ملائكة و روح در اين شب به اذن پروردگارشان نازل مى‏ شوند. مراد از روح آن روحى است كه از عالم امر است و خداى متعال درباره‏ اش فرموده است «قل الروح من امر ربى‏»۱۶٫ در اين كه مراد از امر چي بحث‏هاى مفصلى در تفسير شريف الميزان آمده است كه به جهت اختصار مبحث‏ به دو روايت در مورد نزول ملائكة و ……..

 

 

 

 

 

 

مطالب فوق فقط متون های ابتدایی تحقیق  بوده اند . جهت دریافت کل ان در  ۲۳  صقحه  ، لطفا ان را خریداری نمایید .

 

 

 

 

 

خرید
  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
  •   جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.