دانلود تحقیق کاربرد کامپوزیت در ساختمان


در حال بارگذاری
28 می 2021
نوع فایل : word (قابل ویرایش)
حجم فایل : 1 مگابایت
تعداد صفحات : 5صفحه
۴۰۰۰ تومان
خرید

بررسي چالش هاي كاربرد كامپوزيت در صنعت ساختمان

در زمينة كاربرد مواد مركب در صنعت ساختمان، ديدگاه­هاي مهندس موسوي، از اعضاي مؤسسه كامپوزيت ايران، قبلاً در شبكه بيان شد. اما گسترش مواد مركب در صنعت ساختمان، همواره با معضلاتي همچون هزينه، مسائل زيست محيطي، استانداردها و غيره نيز همراه بوده است كه در اين زمينه نيز گفتگويي با مهندس موسوي انجام و به اين موارد پرداخته شده است:

سوال: ضمن تشكر از شما با توجه به پايين‌تر بودن قيمت مصالح ساختماني در برابر كامپوزيت­ها, آيا استفاده از كامپوزيت­ها در بخش ساختمان صرفة اقتصادي دارد؟

مهندس موسوي: موادي كه براي تقويت سازه­هاي بتن آرمه استفاده مي­شوند، الياف شيشه و رزين اپوكسي مي­باشد كه به علت تحريم ايران با قيمت­هاي بالاتر از نرخ­هاي متداول جهاني به دست ما مي­رسند. البته ايران استانداردهاي لازم در كشور ما تدوين شده است؟
مهندس موسوي: متداول­ترين استاندارد پذيرفته شدة صنعت ساختمان در دنيا، استاندارد انستيتوي بتن آمريكا (ACI) از زيرمجموعه­هاي ASTM مي­باشد. در ايران نيز مرجع تدوين استاندارد ساختمان، مركز تحقيقات مسكن وزارت مسكن و شهرسازي است كه استاندارد فوق را پذيرفته و مطابق با آن، دستورالعمل­هاي مربوطه را تنظيم مي­نمايند.

رعايت استانداردهاي مربوط به استفاده از كامپوزيت­ها در ساختمان نكتة قابل توجهي است و بعضي نهادها با مراجعة به ما نگراني خود را در اين باب اظهار داشته­اند، اما بايد توجه داشت كه دستورالعمل­هاي تدوين شده ASTM، در مورد مشخصه­سازي و تست كارآيي سازه­هاي كامپوزيتي است و در ساخت بنا به بيان كليت نحوة اجرا اكتفا نموده است. به اين ترتيب مهندس طراح ساختمان مي­تواند با بررسي پارامترهاي مختلف مهندسي و هزينة اجرا به صلاحديد خود بهترين روش را انتخاب كند و در اين مورد، استاندارد، آزادي عمل را از مهندس طراح سلب نكرده است.

در زمينة تقويت بناها به روش سنتي، هم­اكنون آيين­نامه­هاي خاصي وجود ندارد و در مورد روش­هاي جديد نيز كميتة چهارصد و چهل ASTM به انتشار مجموعه­اي از مقالات معتبر مربوطه در قالب يك گزارش كاركرد پرداخته است كه بيانگر عنايت آنها به روش­هاي نوين تقويت ساختمان مي­باشد. با اين همه سردمداران تدوين استاندارد در اين زمينه، كانادا و ژاپن هستند و گفته مي­شود آنها در صدد انتشار يك استاندارد تقويت بنا با كامپوزيت­ها طي يكي دو سال آينده مي­باشند.

لازم به­ذكر است در اين كشورها حتي بناهايي وجود دارند كه بيست سال از ساخت يا تقويت آنها با كامپوزيت­ها

بوده است؟

مهندس موسوي: تقويت بتن با كامپوزيت­ها شيوه­اي نوين است و متاسفانه در كشور ما عادت به كهنه­گرايي، دشواري­هايي را پديد آورده است. حتي اساتيد مهندسي عمران نيز بعد از ما و پس از مشاهدة فعاليت­هاي موسسه، اين مبحث جديد را جدي گرفتند و مطالعاتي را در اين راستا آغاز كرده­اند. گاه شنيده مي­شود كه روش­هاي سنتي از ۵۰ سال پيش مورد استفاده واقع شده­اند و نيازي به استفاده از روش­هاي جديد نيست؛ اما مشكلاتي كه در طي ۵۰ سال استفاده از آنها همواره دردسرساز بوده، از چشم دور مي­ماند. اين تفكر حتي موجب پديدار شدن نوعي ترس از روي آوردن به راهكارهاي جديد حتي در بالاترين سطوح محققان ما گرديده است.

ما دستاوردهايمان را براي ارگان­ها و اساتيد مختلف از جمله وزارت مسكن و شهرسازي ارسال داشتيم و در كنفرانس­ها و همايش­هاي بين­المللي به معرفي تكنولوژي جديد پرداختيم و همكاري و مساعدت مسئولين را خواستار شديم، اما استقبال كافي جهت توسعة اين بستر از سوي دست­اندركاران به عمل نيامد و همكاري­ها با سرعت مناسب پيش نمي­رود. اين تكنولوژي، پتانسيل بهره­گيري فراتر از اين حجم كوچك تقاضا را دارد و مسئولين امر بايد بيش از اين به مشكلات بپردازند.

كاربرد كامپوزيت در تقويت بناها مزايا و موانع( ديدگاه مهندس موسوي)

تقويت بناها به كمك كامپوزيت، از كاربردهاي نو و مهم اين مواد در صنعت ساختمان است كه توجه به آن براي كشورهاي زلزله­خيز از جمله ايران اهميتي حياتي دارد. در همين رابطه طي گفتگويي با مهندس موسوي از اعضاي
۳) مقاومت در برابر خستگي

۴) مقاومت فوق­العاده نسبت به خوردگي

۵) مقاومت بسيار بالا در برابر زلزله

۶) امكان تعمير مجدد و آسان

۷) دوام و طول عمر زياد

۸) هزينة كمتر در مقايسه با روش­هاي سنتي

……………………

 

 

 

 

 

مطالب فوق فقط متون های ابتدایی تحقیق  بوده اند . جهت دریافت کل ان  در۵ صقحه  ، لطفا ان را خریداری نمایید .
خرید
  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
  •   جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.