دانلود تحقیق گام های نو در مرجعیت شیعه


در حال بارگذاری
28 می 2021
نوع فایل : word (قابل ویرایش)
حجم فایل : 1 مگابایت
تعداد صفحات : 17صفحه
۱۲۰۰۰ تومان
خرید

گام هاي نو در مرجعيت شيعه

آيا تا به حال براي شما پيش آمده است, به عنوان يك فرد ناشناس با يك مرجع تقليد اسلامي, در يك اتاق معمولي و در خانه او, ملاقات كنيد؟

آيت الله جناتي مرجع تقليد امروز ايران كه به تازگي ۷۰ ساله شده است در خانه اي بزرگ و ساده در

او نظريات جديد و جالبي را در فقه اسلامي مطرح ساخته و هم بستري اجتهاد امروزي «با احتياط» فقهي را ناكارآمد و نادرست مي داند. اين نظريه در رساله توضيح المسائل آيت الله به وضوح ديده مي شود, در نتيجه, جوان امروز ايراني با رساله اي نوين روبروست كه بيش از ۱۷۰ احتياط در آن حذف شه است. اين كاري است كه از ۱۵۰ سال پيش بدين سو كسي به انجام آن مبادرت نكرده و يا جرأت انجام آن را نداشته است.

۱- مرجعيت سنتي:

اين طبقه داراي ديد سنتي و نظر و نگاه قديمي و اسلوب يكنواخت و روش منطبق بر يكصد سال پيش و يا پيش از آن است كه تا به امروز هرگز تكان نخورده است و به هيچ روي شرايط زمان و مكان و تغييرات و تعويضان آن برايش مفهوم و مهم نيست (تغيير و تحول شرايط روز در دگرگوني ويژگي هاي

نگاه داشته اند و به هيچ گونه تغيير و تحول در ابعاد و شكل آن نمي انديشند.

۲- مرجعيت نوين:

اصطلاحي كه تحت عنوان مرجعيت نوين به كار مي بريم به ساخت فكري و ذهني آن دسته از مراجع

 

آغاز يك زندگي

آيت الله محمد ابراهيم جناتي در سال ۱۳۱۱ در شاهرود متولد شد. در ۶ سالگي به فراگيري قرآن و

منحصر به تدريس دروس سطح عالي در جامعه النجف به مدت يازده سال بود و نگاشتن كتاب هايي چون «الحج», «المساجد واحكام ها في التشريع الاسلامي», «النفحات العلميه في اصول فقه الاماميه», «طهاره الكتابي», «مفاد قاعده الالزام», «الاسلام اقتصاديا و يا اجتماعيا» و «اليهود قديما و حديثنا» حاصل آن دوران است. اين تدريس حتي در مدرسه بزرگ مرحوم آخوند در نجف و در خصوص درس خارج اصول در سال هاي آخر اقامت او در نجف دنبال مي شد.

تقريبا حدود ۳۳ سال پيش بود كه آيت الله جناتي به كسب درجه اجتهاد نائل آمد. اين اجازه را آيت الله العظمي شاهرودي با مضموني جالب و بي سابقه به وي اعطا كرد كه شرح آن در مقدمه جلد اول كتاب الحج آمده است.

آيت الله جناتي در شهر مذهبي قم زندگي مي كند. او تلاش كرده است در تمام مدتي كه پس از انقلاب در ايران به سر برده به فعاليت هاي علمي و مذهبي خويش بپردازد و چنانكه پيداست لحظه اي از آن غافل نبوده است.

او پس از انقلاب و در زمان جمهوري اسلامي به مناصب حكومتي نپرداخت و هرگز وارد مسائل حكومت اسلامي نشد. حتي امروز كه رساله ديني خويش را به جامعه وارد ساخته, در پي آن نيست كه

 

مرجعي متفاوت

به جرأت مي توان گفت كه آيت الله جناتي در زندگي علمي خويش انساني متفاوت با ديگران بوده است. در اين بعد از زندگي وي, سفرهاي بسيار به خارج از كشور و شركت در كنفرانس ها و جلسات تحقيقي مذهبي به چشم مي آيد كه در مورد هيچ يك از ديگر مراجع ديني شيعه سابقه نداشته است.

ها و جلسات علمي, تحقيقي در بررسي اديان و مذاهب اسلامي را با حضور بزرگترين اساتيد و دانشمندان سني و عرب ديگر كشورها بوجود آورده كه تقريبا همگي آنها در مجموعه اي ۵۰۰ صفحه اي تحت عنوان «همبستگي اديان و مذاهب اسلامي» در قم به چاپ رسيده است.

اين مباحث چنانكه آورديم مشتمل بر اصول تقريب بين مذاهب اسلامي است كه تحت عناويني چون «يگانه بودن دين», «نقش گفتگوي بين اديان در گفتگوي تمدن ها», «حقوق بشر از نگاه اديان», «تئوري

۴- شهرهاي مذهبي مكه و مدينه در عربستان سعودي (كنگره تقريب بين مذاهب اسلامي) و (كنگره حج)

۵- قماطيه در لبنا مركز ديني (همايش بحث هاي اسلامي)

در حقيقت چهره حقيقي آيت الله جناتي را در اين سمپوزيوم هاي علمي مي توان به روشني ديد. يك عالم محقق اسلامي كه پايه هاي پژوهش خود را بر مسائلي چون طهارت ذاتي انسان (كه مشمول كافران و ديگر انسان ها مي شود) و همچنين چگونگي حكم ارتداد و حتي پاكي ذبايح اهل كتاب و تاريخ شناسي فقه تطبيقي اسلامي, استوار كرده و بعد نمود برجسته اين اصول علمي را در احكام ديني خود …………………..

 

 

 

 

 

مطالب فوق فقط متون های ابتدایی تحقیق  بوده اند . جهت دریافت کل ان  در۱۷ صقحه  ، لطفا ان را خریداری نمایید .
خرید
  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
  •   جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.