دانلود پایان نامه دانشجویی جامعه شناسی
چكيده
نقد جامعهشناسي برخلاف آنچه در نگاه نخست به نظر ميآيد، تنها بررسي تأثير مستقيم رخدادهاي اجتماعي مشخصي بر ادبيات يك دوره نيست و برخلاف بسياري مكاتب ديگر نميتوان يك مقطع معين تاريخي و يك محدودهي مشخص جغرافيايي و فرهنگي براي آن درنظر گرفت. بلكه در طول سالها افت و خيزهاي فراواني را پشت سرگذاشته و با جريانهاي بسيار در پيوسته است.
يكي از مهمترين اين جريانها كه پيوندي گسستناپذير با جامعهشناسي دارد، نقد فمنيستي است. بسياري از منتقدان، فمنيسم را شاخهاي از نقد جامعهشناسي ميدانند كه در آن به جامعه از رهگذر امكانات و شرايطي مينگرد كه همواره از زنان دريغ داشته شده است.
اين رساله ابتدا به معرفي مشروح رويكرد جامعهشناسي ميپردازد و ويژگيهاي اصلي آن را جست و جو ميكند و مهمترين گرايشهاي اين گونهي نقد ادبي را معرفي ميكند. فصل دوم رمان سووشون را براساس شيوههاي اين رويكرد تحليل ميكند و مناسبات سووشون را با جامعهاي كه در آن شكل گرفته و نيز جامعهاي كه روايتش ميكند مورد كنكاش قرار ميدهد. در فصل سوم از رويكرد فمنيستي و نقد ادبي سخن ميرود و در فصل پاياني سووشون از چشمانداز اين رويكرد نوآيين و در حال شكلگيري بررسي ميشود.
فصل اول
معرفي رويكرد جامعهشناسي
پيوندهاي جامعه و ادبيات در نگاه نخستين
نخستين تصوري كه از شنيدن تركيب جامعهشناسي ادبيات در ذهن نقش ميبندد، احتمالاً بررسي تأثير مستقيم رخدادهاي اجتماعي مشخصي بر ادبيات يك دوره و به ويژه نمودهاي معين آن در آثاري خاص است.
اما حتي پيش از آنكه به سراغ آنچه ناقدان كهنه و نو در اين باره گفتهاند، برويم با تأمل در مجموعهی نسبتهاي محتمل ميان ادبيات و جامعه ميتوانيم آرام آرام دريابيم كه اين ماجرا بسيار پيچيدهتر از آن چيزي است كه در آغاز ميپنداشتيم، ببينيم پيوندها و تأثير و تأثرات متقابل ميان دو مفهوم گستردهی جامعه و ادبيات چه ابهاماتي در ذهن ما برميانگيزند:
۱ـ آيا ميتوان از عكس اين نسبت يعني تأثير ادبيات بر جامعه نيز سخن گفت؟
۲ـ آيا ميتوان اين رابطه را تأثير و تأثري دوجانبه و ديالكتيكي دانست؟
۳ـ آيا جامعه مستقيماً بر متن ادبي تأثير ميگذارد يا به واسطهی تأثير بر نويسنده؟
۴ـ آيا حوادث جامعه مستقيماً براثر ادبي تأثير مينهند يا آنكه حوادث اجتماعي با تحولي كه در فضاي فرهنگي و ادبي ايجاد ميكنند، اثر را تحت تأثير قرار ميدهند؟
۵ـ آيا نويسنده حتماً بايد تحت تأثير فضاي اجتماعي قرار گيرد يا آنكه در مواردي بايد در برابر اين تأثير ايستادگي كند و حتي آن را خنثي و يا ديگرگون سازد؟
۶ـ تأثير جامعه بر ادبيات در قلمرو خود آگاه نويسنده جاي دارد يا ناخودآگاه؟
۷ـ تأثير جامعه بر ادبيات به جنبهی هنري ـ ادبي متن باز ميگردد يا اثر از طريق تأثير بر فضاي فكري دوران و ذهنيت نويسنده از جامعه رنگ ميپذيرد؟
۸ـ آيا تأثيرپذيري از جامعه صرفاً در آثار رئال تحققپذير است؟
۹ـ آيا تأثيرپذيري از جامعه محدود به انواع و قالبهاي خاصي است؟ آيا اثرپذيري شعر و داستان با اثر تغزلي و تعليمي به يك نسبت است؟
۱۰ـ آيا ميتوان از اثرپذيري اجتماعي نظريههاي ادبي سخن گفت؟
۱۱ـ آيا منظور از جامعه در اين تعابير صرفاً جنبههاي سياسي را دربر ميگيرد؟ آيا تأثير جامعه به معناي تأثير حكومت و ايدئولوژي خاصي است؟
۱۲ـ آيا ممكن است تأثيرات اجتماعي در مورد دو نويسنده، يا دو متن متفاوت و يا حتي متضاد باشد؟ آيا ممكن است اثري به گونهای منفي و واكنشي تحت تأثير جامعه قرار گيرد؟
۱۳ـ واقعيتهاي اجتماعي براثر تأثير مينهند يا آرمانهايي كه هنوز تحقق نيافتهاند؟
۱۴ـ آيا نشانههاي اثرپذيري اجتماعي اثر ادبي به طور پراكنده در متن منتشر است يا آنكه ساخت كلي متن از جامعه اثر ميپذيرد؟
۱۵ـ آيا اثر تحت تأثير و نمايشگر بخش و طبقهی خاصي از جامعه است يا ميكوشد تصويري از همهی جوانب اجتماع به دست دهد؟
۱۶ـ آيا اثر با مقطع معيني از جامعه نسبت دارد يا با گسترهاي تاريخي از اجتماع در ارتباط است؟
۱۷ـ آيا روابط اثر و جامعه به گونهاي آشكار مطرح شده است يا به صورتي پنهان و نامستقيم؟
۱۸ـ آيا اثر همواره صرفاً به روايت بيكم و كاست فضاي جامعه دست ميزند يا در آن تصرف و اغراق ميكند و احياناً با ديدگاهي ناقدانه به آن مينگرد؟
۱۹ـ آيا آثار نويسندگاني كه ظاهراً به جامعه توجهي نشان نميدهند، بركنار از هرگونه تأثير اجتماعي است؟
۲۰ـ آيا نگاه اجتماعي به ادبيات الزاماً به معناي داوري ارزشي و نگاه تعهدآميز است؟
بيترديد با تأمل بيشتر ميتوان بر اين پرسشها افزود و يا بسياري از آنها را به شكلي دقيقتر و فنيتر مطرح كرد.
مسألهی پيوند جامعه و ادبيات بسيار پيچيده و داراي جوانبي گوناگون است و همواره در مباحث نقد ادبي حضور داشته است. در حقيقت گرايشهاي گوناگون جامعهشناسي ادبيات يا مكاتب ديگري كه به نحوي با اين قلمرو ارتباط يافتهاند، هركدام به بخشهايي از اين زمينهی پهناور توجه كردهاند و در پي پاسخ تنها تعدادي از پرسشهاي بيست گانهی پيش گفته، برآمدهاند.
چشمانداز تاريخي جامعهشناسي ادبيات
گزارش تمام تأملات پيرامون مسائلي كه به گونهاي به نسبت جامعه و ادبيات پيوند دارد، به صورتي دقيق، سزاوار و منسجم و در عين حال موجز بسيار دشوار است. تقريباً همهی شاخههاي خرد و كلان نقد ادبي، بعدي جامعهشناسي نيز دارند. جامعهشناسي ادبيات برخلاف بسياري مكاتب ديگر در يك مقطع معين تاريخي و يك محدودهی مشخص جغرافيايي و فرهنگي، داراي سير تكوين، اوج و افول آشكاري نيست و پيوسته در حال اُفت و خيز و بازگشت به جريانهاي پيشين بوده است. از اينها گذشته مناسبات جامعه و ادبيات چندان عام و گسترده است كه ميتوان ادعا كرد هيچ دورهی تاريخياي خالي از ذهنيتی هر چند مبهم و كلي و نظريهاي هرچند خام و نارسا در اين باره نبوده است.
به هر روي مي كوشيم در اين مجال اندك پس از اشارهاي گذرا به ريشههاي تاريخي جامعهشناسي ادبيات در مفهوم فني امروزي آن، جريانهاي عمده، چهرههاي ممتاز و مفاهيم كليدي اين قلمرو پهناور را معرفي كنيم و با اشاراتي كوتاه به واپسين جريانها كه در زماني نزديك به ما متولد شدهاند، به مسير تحولات در پيش رونگاهي بيندازيم.
هنر و جامعه: همزادان ديروز
ارتباط هنر و جامعه از اساسيترين مسائلي است كه توجه تاريخنگاران هنر و زيباييشناسي را به خود جلب كرده است.
بيگمان يكي از نامدارترين و گستردهترين پژوهشها در اين زمينه، كتاب تاريخ اجتماعي هنر نگاشتهی آرنولد هاوزر است، كه تاريخ هنر را از منظري كاملاً اجتماعي بررسي كرده است و پيوند تحولات هنري و ايجاد سبكهاي جديد و از ميان رفتن سبكهاي پيشين را با تحولات مختلف اجتماعي آشكار ساخته است و تولد يا زوال جريانات را با وقوع حوادث معين اجتماعي گره ميزند.۱
ارنست فيشر در ريشهيابي ارتباط هنر و جامعه به اصل «تصورناپذيري ابزار بدون انسان و انسان بدون ابزار» توجه ميدهد. فيشر ميپندارد انسان از آغاز همان گونه كه ابزار و سلاح ميساخت و در جست و جوي خوراك و پناهگاه بر ميآمد، به كارهاي هنري نيز دست مييازيد، نقاشي و پيكرتراشي ميكرد و به هنگام كارهاي دستهجمعي، ترانه ميخواند.
-
این فقط قسمتی از متن قرارداد است . جهت دریافت کل متن قرارداد ، لطفا آن را خریداری نمایید
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
- جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.