مقاله مدیریت مدارس شبانه روزی
طرح تحقيق
مقدمه
بهرهمند نمودن افراد جامعه از خدمت آموزش و پرورش يكي از سياستهاي مهم متوليان امر تعليم و تربيت در كشورمان است كه افراد حائز شرايط را وارد چرخه رسمي علم و تحصيل نمايد و به عبارتي «آموزش براي همه را» عملي سازد. لذا كاهش نرخ بيسوادي و تحت پوشش قراردادن فراگيران و افزايش پوشش تحصيلي يكي از دغدغههاي مسئولين نظام آموزشي عليالخصوص در مناطق محروم و كم برخوردار ميباشد. در اين راستا يكي از برنامههاي آموزش و پرورش در مناطق محروم ايجاد مراكز شبانهروزي است كه ميبينيم با سرمايهگذاري قابل توجهي اعم از انساني و مالي و تجهيزاتي تاسيس شده است كه هرساله با جذب و نگهداري درصد قابل ملاحظهاي از دانشآموزان فعاليت آموزش و پرورش خود را شروع مينمايند، زيرا با توجه به اهميت و جايگاه مدارس شبانهروزي شناخت عواملي كه در تحت پوشش بردن بيشتر دانشآموزان موثر است و چگونگي نگهداري پوياي فراگيران در جهت تحقق هدفهاي آموزشي از موضوعات اساسي در سيستم مدارس شبانهروزي است كه بايستي مورد مداقه قرار گرفته و تدابير اثربخشتري در اين خصوص اتخاذ نمود.
در حقيقت به خاطر رسيدن به هدفهايي چون كاهش افت تحصيلي، ارتقاع و سطح كيفي آموزش، استفاده بهينه از نيروي انساني و امكانات در مناطق كم جمعيت، توجه به مقوله نگهداري و جذب فراگيران در مدارس شبانهروزي را ضروري ميسازد.
۲-۱ : بيان مساله :
با عنايت به اهداف مصوب و تخصيص منابع در هر سازمان ، مديريت آن سازمان موظف است در جهت رسيدن به اهداف مورد نظر اقدامات لازم و موثري را انجام دهد امورات شبانه روزي نيز به تبعيت از تعريف مدرسه »مدرسه سازماني است كه برمبناي معيارهاي رسمي تاسيس ميشود و با نظارت ادارات آموزش و پرورش ، مسئوليت اجراي برنامههاي مصوب پرورشي و آموزشي كشور را در سطح تحصيلي معين عهده دار ميگردد.« جهت اجراي صحيح و اثر گذاربر برنامه هاي مصوب آموزشي و پرورشي موظف است اقدامات موثري را انجام دهد .
يكي از عناصر مهم هر سيستم آموزشي ، دانش آموزان آن سيستم ميباشند بدون ترديد توجه و عدم توجه به مقوله دانش آموزان در شبانه روزيهاي كاغذكنان در تحقق و عدم تحقق اهداف مورد نظر نقش به سزايي دارد با توجه به امكانات و تجهيزات و منابع انساني كه صرف مي شود حائز اهمييت بسياري است .
لذا اين تحقيق به مطالعه موانع و راهكارهاي بهبود فرايند مديريت دانش آموزان مدارس شبانهروزي كاغذكنان بارويكرد سيستمي مي پردازد سپس توصيه هاي لازم را جهت برنامه ريزي موردي آموزشگاهي به مديران شبانه روزي منطقه كاغذكنان توصيه مي نمايد.
۳-۱: اهميت و ضرورت موضوع تحقيق:
نشر علم و دانش در فرهنگ اسلامي از اهميت و جايگاه ويژهاي برخوردار است از پيامبر اسلام و ائمه اطهار فرمايشات فراواني به انسانها شده است.
پيامبر اسلام مي فرمايد : » اگر روزي برمن بگذرد و درآن روز دانشي نياموزم كه مرا بخداوند نزديك كند طلوع آفتاب آنروز برمن مبارك مباد« (جوانشير ۱۳۷۹ ، ص۱۷۹).
همچنين براي رسيدن مطلوب و اثر بخش به اهداف زير بررسي راههاي جذب و نگهداري دانش آموزان در مدارس شبانه روزي منطقه كاغذكنان اهميت و ضرورت آنرا روشن مي نمايد”
- افزايش درصد پوشش تحصيلي دانش آموزان منطقه كاغذكنان
- ارتقاء سطح كيفي و كمي آموزش و كاهش افت تحصيلي
- پيشگيري از تبعات اخلاقي و اجتماعي ناشي از مهاجرت دانش آموزان روستايي به مراكز شهري
- فراهم آوردن زمينه هاي مناسب براي تربيت دانش آموزان با بهره گيري از اوقات فراغت آنان و ….
بدون ترديد براي رسيدن به اهداف فوق مطالعه موردي موانع و راهكارهاي بهبود فرآيند مديريت دانش آموزان مدارس شبانه روزي كاغذكنان بارويكرد سيستمي لازم و ضروري مي باشند .
۴-۱: اهداف تحقيق :
موضوع » بررسي موانع و راهكارهاي بهبود فرآيند مديريت دانش آموزان مدارس شبانه روزي كاغذكنان بارويكرد سيستمي « هدف كلي طرح مي باشد و در اهداف خرد و ريز شامل هدفهاي زير است :
- مطالعه و بررسي موردي عوامل موثر برموفقيت فارغ التحصيلان و دانش اموزان موفق در مدارس شبانهروزيها
- مطالعه عوامل موثر بر دانش آموزان موجود و در حال تحصيل جهت ادامه تحصيل در مدارس شبانهروزيها
- مطالعه در خصوص عوامل موثر بر افراد ترك تحصيل كرده
- بررسي و مطالعه علل عدم ثبت نام و تحصيل دانش آموزان در مدارس شبانهروزيها
و در پايان تحقيق از يافته هاي آن در جهت برنامه ريزي آموزشگاهي به منظور افزايش پوشش تحصيلي و ايجاد يك نگرش سيستمي صحيح توصيههاي عملي به مديران ارائه خواهد شد .
معمولاً ثبت نام در مدارس شبانه روزي به شيوه يكطرفه صورت مي گيرد و طرفه هم مي باشد در سطح خيلي پاييني قرار دارد منظور از يكطرفه بودن ثبت نام بدين صورت است كه دانش آموزان پايه پنجم كه به مدارس شبانه روزي مراجعه مي كنند بدون داشتن اطلاعات لازم و جامع از شبانه روزي ثبت نام مي نمايند اكثر دانش آموزان اشاره داشتند .به اينكه از طرف مديريت مدرسه يا اداره هيچگونه برنامه هاي در طول سالتحصيلي كه پنجم را مي خوانند در مورد شبانه روزي ارائه شود صورت نمي گيرد ييعني چاپ و انتشار آگهي هاي تبليغاتي و ماهانه هاي اخبار در مورد مدارس شبانه روزي وويژگيهاي آن نديده اند و فقط در سطح خيلي اندك از وضعيت مدارس شبانه روزيها اطلاع دارند.
يا حتي در سطح اداره نيز تبليغاتي در جهت تعريف و توصيف ويژگيهاي موجود مدارس شبانه روزي كه بصورت مكتوب و مستمر باشد به مدارس آنها ارسال نشده است و اطلاع رساني فقط در سطح شفاهي بوده است .
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
- جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.