دانلود تحقیق بسته بندی مواد غذایی


در حال بارگذاری
26 مارس 2018
word قابل ویرایش
230 کیلوبایت
73 صفحه
1278 بازدید
۸۵۰۰ تومان
خرید

مقدمه ای بر بسته بندی مواد غذایی

كاهش درآمدهاي حاصل از صدور نفت و نوسانات شديد آن ،افزايش جمعيت كشور،كاهش قدرت خريد درآمدهاي نفتي در نتيجه بر هم خوردن رابطه مبادله به نفع كشورهاي صنعتي و پيشرفته در راه تجارت با كشورهاي جهان سوم و از همه مهمتر پايان پذير بودن منابع طبيعي و از جمله نفت،بايد زنگ خطر را براي ما و خصوصاً براي برنامه ريزان و سياست گذاران اقتصادي كشور به صدا در آورده و ما را به اين باور رسانده باشد كه توسعه صادرات غير نفتي و رهايي يافتن از اقتصاد تك محصولي متكي به درآمدهاي نفتي ،ضرورتي اجتناب ناپذير است. امروزه توسعه صادرات غير نفتي تنها به افزايش در آمدهاي ارزي از طريق صدور انواع كالاهاي ساخته شده و خدمات محدود نمي شود بلكه توسعه صادرات نقش مهمتري را به عنوان يك استراتژي رشد و توسعه اقتصادي بر عهده دارد.

در اجراي استراتژي توسعه صادرات بخش هاي مختلف اقتصادي شامل:صنعت،معدن،خدمات،بهداشت،كشاورزي و غيره مورد توجه قرار مي گيرد. با توجه به اين نكته كه كشورمان به دليل شرايط خاص اقليمي و جغرافيايي جزو معدود كشورهاي دنيا است كه قابليت هاي بالايي در توليد محصولات كشاورزي داراست و از نظر تنوع توليدات در بخش باغداري و محصولات باغي سومين كشور دنيا پس از كشورهاي چين(تركيه و آمريكا)مي باشد.مي توان بعنوان بخشي از استراتژي توسعه صادرات كشور به بخش كشاورزي و باغداري معطوف شد و با توليد انواع محصولات كشاورزي و باغي علاوه بر تأمين نيازهاي داخلي،به صدور اين محصولات و در آمدهاي ارزي حاصل از آن چشم داشت.

بخش دیگر مقاله :

هدف اصلي از بسته بندي كالا اين است كه در فاصله زماني انبار داري،حمل و نقل و توزيع،صفات و مشخصات مهم كالا حفظ شده و از صدمات و خطرات احتمالي جلوگيري شود.اولين قدم در انتخاب نوع بسته بندي يك كالاي خاص و براي حصول هدف يا هدفهاي معين در بازارها ،ترسيم شماي دقيق يا تصوير روشني از الگوي توزيع آن كالاست.بديهي است در توزيع كالا از اين الگو بايد پيروي شود.بدين منظور ،يك روش يا مدل توزيع بايد تهيه و ترسيم گردد.مدل توزيع بيان كننده سيستمي است كه از آن طريق كالا با توجه به كميت و ضرورت حفظ كيفيت حمل مي شود.

بهترين اساس براي ترسيم چنين مدل توزيعي ،مطالعه مستقيم تمام مراحل عملياتي است به هر حال ،تمرين و تكرار خود به خود به ندرت تحقيق در جزئيات را ميسر مي سازد.در اغلب موارد،مدل توزيع بر ا ساس اطلاعات كلي و تجارب ديگران ترسيم مي شود.اگر چه اطلاعات مذكور ممكن است كامل نباشد،ولي مدل توزيع بدست آمده براي شناخت نيازها و انتخاب بسته بندي مناسب و بالاخره برنامه ريزي تغييرات احتمالي در آينده ،اساس با ارزش خواهد بود.

حدود استفاده از چنين مدل هايي به مشخصات كالا و پيچيدگي بازار،ويژگي تبعي توزيع نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.نوع بسته بندي انتخاب شده بايد در تمام مراحل توزيع قابل قبول و داراي كاربرد باشد . بسته بندي بايد به نحوي باشد كه كالا را در مقابل آسيب ديدگيها حفظ كند.يك بسته در معرض انواع متفاوتي از ضربه ها و كوبيدگي ها و سايش ها قرار دارد و طراحي مناسب بايد بگونه اي باشد كه بسته و ملحقات و اتصالاتش از احتمال له شدن و كوبيده شدن محتويات آن بكاهد.در نتيجه سقوط خود كالا و يا برخورد بسته آن با سطوح سخت،محتويات بسته دچار له شدگي يا كوبيدگي مي شود.به منظور كاهش خسارات ناشي از  اين نوع ضربه ها اولاً بايد روش جابجايي بسته ها اصلاح شود ،ثانياً بايد با استفاده از انواع بالشتك ها و ضربه گيرها در داخل جعبه يا بسته ،مقاومت آنرا بالا برد.

تراكم زياد كالا در يك بسته يا غلط بودن روش بسته بندي باعث خرد شدگي و له شدگي كالاهايي مي شود كه در قسمتهاي زيرين و تحت فشار وزن قسمتهاي بالاتر هستند.بديهي است مقاومت كالاهاي مختلف نسبت به فشار وزنه متفاوت است و بايد سعي شود هميشه كمتر از حد تحمل مجاز به قسمتهاي زيرين فشار وارد شود.

دلايل عمده فساد ميوه ها و سبزي هاي تازه ،تغييرات ارزش غذايي ،صدمات مكانيكي وارده و حمله حشرات و انواع بيماريهاي گياهي است .عوامل محيطي مي توانند در سرعت تنزل كيفيت آنها مؤثر واقع شوند.اين عوامل عبارتند از:درجه حرارت،كاهش فشار تبخير،رطوبت نسبي،تركيب گازهاي موجود در هوا و شدت يا ضعف نور محيط.بعلاوه نوع جنس بسته اي كه كالا در داخل آن قرار دارد مي تواند در شرايط محيط اثر بگذارد.

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید

 

خرید

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
  •   جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.