دانلود تحقیق سیستم اعلام حریق و اطفاء حریق


در حال بارگذاری
25 می 2021
نوع فایل : word (قابل ویرایش)
حجم فایل : 1 مگابایت
تعداد صفحات : 12صفحه
۸۰۰۰ تومان
خرید

سيستم اعلام حريق و اطفاء حريق

انواع سيستم‌هاي اعلام و اطفاء حريق

الف) سيستم اعلام و اطفا دستي: در اين سيستم از شاسي‌هاي اعلام حريق در ورودي و خروجي ساختمان استفاده مي‌شود كه با شكستن شيشه روي شاسي و فشار دادن دكمه، آژير به صدا در مي‌آيد. در اين سيستم همچنين بايد كپسولهاي آتش‌نشاني مناسب در محل موجود باشد.

ب) سيستم اعلام حريق اتوماتيك: براي بالا بردن سرعت عمل بجز كليدهاي دستي از حسگرهاي اتوماتيك (دتكتورها) نيز استفاده مي‌شود. اين سيستم در مكانهايي كه افراد در

انواع دتكتورها

در طراحي سيستم‌هاي اعلام حريق از انواع دتكتورها استفاده مي‌شود. در اين قسمت به معرفي چند نوع از اين دتكتورها مي‌پردازيم.

۱ـ دتكتور دودي يونيزاسيون: (ISD)

اين نوع دتكتورها حساس به دودهاي مرئي و نامرئي ناشي از آتش‌سوزي هستند و وقتي واكنش نشان مي‌دهند كه دود وارده به سنسور آن باعث تغيير جريان يونيزاسيون در داخل دتكتور شود. اين دتكتورها به دودهاي حاصل از سوختن سريع شعلة آتش حساسيّت بيشتري دارند و براي مكانهايي كه حريق باعث دود رقيق مي‌شود. به كار مي‌رود. اين دتكتور از

ب) دتكتور حرارتي با دماي ثابت: (FHD)

اين نوع دتكتور فقط در دماي ثابتي كه از قبل تعيين شده و براساس آن تنظيم شده و معمولاً ۶۰ تا ۹۰ درجة سانتي‌گراد است واكنش نشان مي‌دهد.

ج) دتكتور حرارتي مركب:

اين دتكتور حرارتي تركيبي از دو نوع فوق است.

۵ـ دتكتورهاي شعله

اين نوع دتكتورها طوري طراحي شده‌اند كه فقط وقتي كه شعله آتش به طور مستقيم با سنسور آنها در تماس باشد واكنش نشان مي‌دهند. براي اين منظور بايد از مقاومت در برابر حرارت بالايي برخوردار باشند.

عليرغم اختلاف زيادي كه در نوع كاربرد دتكتورهاي دودي فتوالكتريك و يونيزاسيون است، ولي هر دو نوع با در نظر گرفتن شرايط، به طور مساوي جهت آشكارسازي معمولي كاربرد دارند. دتكتورهاي يونيزاسيون داراي دقت لازم در مورد جهت جريان هوا و مواد گازي نيستند و باعث هشدارهاي كاذب مي‌شوند.

دتكتورهاي فتوالكتريك يا نوري بيشتر براي خوابگاهها و همچنين براي آشكار سازي آتش حاصل از مواد P.V.C كاربرد دارند.

در موقع انتخاب دتكتور براي حفاظت از املاك، ارزش ملك و نيز تأثير اختلال در فعاليت تجاري در هنگام وقوع آتش‌سوزي بايد مورد بررسي قرار گيرد.

در صورت پايين بودن موارد ذكر شده مي‌توان از دتكتورهاي حرارتي استفاده كرد ولي از آنجا كه دتكتورهاي حرارتي از حساسيت بسيار كمتري نسبت به دتكتورهاي دودي

شستي‌هاي اعلام حريق

هشدار دهنده‌هاي دستي كه به صورت پنجرة شيشه‌ايي جهت شكستن طراحي شده است  وسيله‌ايي است كه پرسنل و كاركنان را قادر مي‌كند در موقع آتش سوزي، بوسيله شكستن جزء شكننده و زدن آن آژير اعلام حريق را به صدا در آورند اين شستي‌ها كلاً دو نوع هستند. يك نوع كه با شكستن شيشه فعال مي‌شوند و در نوع ديگر علاوه بر شكستن شيشه بايد شاسي آن را هم فشار داد كه اين نوع قديميتر است. نكات زير براي راهنمايي جهت نصب شستي‌هاي اعلام حريق در محل مناسب مي‌باشند:

ـ شستي‌هاي اعلام حريق دستي بايد در مسيرهاي خروجي اصلي stair ways به خصوص همكف ساختمان در نزديكي پلكانها و خروجي‌هاي فضاي آزاد نصب شود.

 

نكاتي در مورد سيستم اعلام حريق

۱ـ مراكز سيستم اعلام حريق بايد از نوع مراقبت دايم باشد به گونه‌ايي كه عمل يكي از دتكتورها باعث به هم خوردن تعادل مدار نشود.

۲ـ قطعي يا بروز اتصالي در هر مدار بايد به نحوي مطلوب اعلام شود. بروز خرابي در يك مدار (Zone) نبايد باعث از كار افتادن ساير مدارها شود.

۳ـ هر مركز بايد به وسايل تأمين نيروي ايمني مخصوص به خود (باطري) با كليّة لوازم ……………..

 

 

 

 

مطالب فوق فقط متون های ابتدایی تحقیق  بوده اند . جهت دریافت کل ان  در۱۲ صقحه  ، لطفا ان را خریداری نمایید .
خرید
  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
  •   جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.