دانلود تحقیق مقایسه تطبیقی گروه های موسیقی از قاجار تاکنون


در حال بارگذاری
29 آوریل 2021
نوع فایل : word (قابل ویرایش)
حجم فایل : 1 مگابایت
تعداد صفحات : 14صفحه
۷۵۰۰ تومان
خرید

اين تحقیق  با هدف نشان دادن تاثير حوادث سياسي و وقايع اجتماعي و بروز تفكرات و ايدئولوژي ها مختلف در آثار هنرمندان (كه در اين مقاله هنرمندان رشته موسيقي موردبحث است) و شيوه ارائه آثار آنها نوشته شده دوران مورد بحث از زمان قاجار تا زمان حاضر است كه همانطور كه مي دانيم حوادث سياسي فراواني مانند انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامي و ده‌ها تحول ديگر در اين دوران جامعه ايران را در مد در موسيقي به معني يك سري از صداهاست كه با فاصله هاي معيني نسبت به هم و نسبت به اولين نت (تنيك) قرار دارند كه مجموع آنها باعث بوجود آمدن نوع خاصي از موسيقي مي شود كه اگر نسبت اين فاصله ها تغيير كند آنوقت نوع موسيقي ترتيب است . نت اول تا دوم سه ربع پرده – نت دوم تا سوم سه ربع پرده – نت سوم تا نت چهارم يك پرده – نت چهارم تا نت پنجم يك پرده – نت پنجم تا نت ششم نيم‌پرده – نت ششم تا نت هفتم يك پرده و نت هفتم تا نت هشتم يك پرده هر مد از ۸ نت تشكيل مي‌شود كه اگر با فواصل بالا نسبت به هم چيده شوند . نغمه حاصل آن

دستگاه : دستگاه به مجموع نغمه هايي كه در يك مد ساخته مي شود اطلاق مي‌شود اين نغمه ها بدين صورت ساخته مي شوند كه هر بار روي يكي از ۸ نت گام تكيه مي شود كه به آن نت شاهد گفته مي شود به ترتيب شاهد قرار دادن نت ها و نغمه هاي حاصل از آن را رديف گويند و مجموعه رديف يك دستگاه را تشكيل مي‌دهد .

دستگاه هاي موسيقي ايراني عبارتند از ماهور – سه گاه – چهار گاه – همايون – شور ، نوا و راست پنجگاه كه اين دستگاه ها زير مجموعه هايي به نام نغمه دارند كه عبارتند از اصفهان – دشتي – ابوعطا – بيات ترك – افشاري .

پس از اين مقدمه كه بيان‌آن جهت فهم مطالب اين مقاله ضروري به نظر مي رسيد به بررسي موضوع مورد بحث مي پردازيم .

 

دوران قاجار :

در اين دوره موسيقي وارث افولي كه از دوره صفويه كه آن را در موسيقي دوره سكوت ناميده اند بود . خصوصيات موسيقي دوره قاجار مانند ساير هنرها مثل نقاشي خصوصياتي كاملاً شرقي و سنتي بود زيرا هنوز درهاي تمدن اروپايي به روي ايران باز نشده بود .

بهتر است برايموسيقي غربي راه تعالي موسيقي ايراني را پايه گذاري اين موسيقي بر اساس تئوري‌هاي موسيقي كلاسيك غربي دانست . صحبت در مورد درستي يا نادرستي اقدامات وزيري موضوع مورد بحث اين مقاله نيست اما به نظر نگارنده وزيري فردي دلسوز براي موسيقي ايران بوده و حقي بزرگ به گردن اين موسيقي دارد هر چند كه

گروهي شاگردان با اين نوع موسيقي آشنا شدند و نسلي نو در موسيقي ايران پديد آمد.

وزيري موسيقي ايران را چيز با ارزشي مي دانست و سعي داشت تا با بهره گيري از علوم موسيقي كلاسيك‌ان را به تعالي برساند از جمله آثار وي مي توان قطعات بندباز – دخترك ژليده در چهارگاه – و آثار ديگ را نام برد .

هم زمان با اين وقايع سازهاي غربي چون ويلن و كلارينت و سايرسازهاي دان معروف موسي معروفي بود كه در سال ۱۳۴۲ صورت گرفت كه اين رديف به عنوان مرجع اصلي براي تدريس در اختيار هنر آموزان قرار گرفت از جمله براي تدريس دانشكده هنر‌هاي زيبا كه در سال ۱۳۴۴ تاسيس شد . از جمله ديگر اقدامات اساسي دولت تاسيس مركز حفظ و اشاعه موسيقي در سال ۱۳۴۷ بود كه راه تازه اي براي آموزش و اشاعه موسيقي سنتي ايران فراهم كرد . اين مركز زير نظر نورعلي خان

برومند بودو استادان ديگري چون سعيد هرمزي – فروتن – احمد عبادي علي اكبر شهنازي – بهاري – متعلق به نسلي هستند كه در موسيقي دستگاهي به عنوان نسل سوم از دست‌پرورده‌هاي علي اكبر فراهاني شناخته مي شدند و عده اي جوان با استعداد در آنجا تعليم مي گرفتند .

تشكيل مركز حفظ و اشاعه اقدامات فرح پهلوي بود و همچنين راه اندازي جشن هنرهاي شيراز منتج به تشكيل ۲ گروه موسيقي شد يكي به سرپرستي محمدرضا لطفي كه با همكاري شجريان ، عليزاده ، مقدسي ، فرهنگ فر فعاليت داشت و ديگري گروه ذوالنون بود كه با همكاري رضوي سروستاني ، كياني ، و گنجه‌اي و حداديان شكل گرفت . طبق اساس نامه مركز حفظ و اشاعه اعضاي آن در استخدام رسمي بودند و ………………….

 

 

 

 

مطالب فوق فقط متون های ابتدایی تحقیق  بوده اند . جهت دریافت کل ان  در۱۴ صقحه  ، لطفا ان را خریداری نمایید .
خرید
  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
  •   جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.