دانلود تحقیق موقعیت جغرافیایی استان سیستان و بلوچستان


در حال بارگذاری
10 فوریه 2021
نوع فایل : word (قابل ویرایش)
حجم فایل : 1 مگابایت
تعداد صفحات : 28صفحه
۱۹۰۰۰ تومان
خرید

فصل اول: موقعيت و ويژگيهای اقليمی و جغرافيايي

موقعيت جغرافيايي استان سيستان و بلوچستان

استان سيستان و بلوچستان با ۱۸۷۵۰۲ كيلومتر مربع وسعت ، در جنوب شرق ايران قرار گرفته است. و يكي از كم تراكم ترين استانهاي كشور محسوب مي شود و در مختصات جغرافيايي ۲۵درجه و ۳ دقيقه تا ۳۱ درجه و ۲۸ دقيقه عرض شمالي و ۵۸ درجه و ۴۵ دقيقه تا ۶۳ درجه و ۲۱دقيقه طول شرقي واقع شده است. اين استان پهناور در سمت شرق با كشور پاكستان به طول ۹۰۰ كيلومتر و با كشور افغانستان به طول ۳۰۰ كيلومتر مرز مشترك داشته و در قسمت جنوب با درياي عمان به طول تقريبي ۲۷۰كيلومتر مرز آبي دارد و از قسمت شمال و شمال غرب با استان خراسان جنوبي به طول ۹۱۰ كيلومتر و در قسمت غرب با استان كرمان ۵۸۰ كيلومتر و با استان هرمزگان به طول ۱۶۵ كيلومتر همجوار است ، اين  استان به لحاظ وسعت بزرگترين استان كشور به شمار مي آيد و مركز آن شهرستان زاهدان بوده و با تقسيمات جديد كشوري داراي هشت شهرستان، ۳۱ شهر ۳۲ بخش و ۹۴ دهستان مي باشد. براساس نتايج سرشماري نفوس مسكن كه در سال ۱۳۷۵ صورت پذيرفته تعداد

مي‌باشد كه بلندترين حد آن از كلاته رزاق زاده (۱۲ كيلومتري زاهدان) واقع در جاده خاش آغاز مي شود و پايين ترين حد آن در تماس با كوه و اندك چرخشي به جانب شمال شرق به كلاته كامبوزيا در منتهي اليه شمال شهر ختم مي گردد. فرآيندهاي تخريبي و فرسايشي در طي دوره كواترنري منجر به تجزيه و تخريب و فرسايش ارتفاعات اطراف شهر زاهدان شده و دشت زاهدان را بوجود آورده است، ضخامت آبرفت در حوالي شهر زاهدان بين ۶۰ تا۸۰ متر متغير است.

جمعيت شهرستان زاهدان براساس سرشماري سال ۱۳۷۵ حدود ۴۸۷۰۳۱ نفر و مساحت   آن ۳۶۵۸۱ كيلومتر مربع و تراكم نسبي آن ۳/۱۳ نفر در كيلومتر مربع مي باشد. اين شهرستان در ميان شهرستانهاي استان داراي موقعيت ويژه اي است زيرا اين شهرستان هم با دو كشور افغانستان و پاكستان هم مرز است و هم با استان خراسان و كرمان مرز مشترك دارد كه اين امر از مهمترين

نفوس و مسكن سال ۱۳۷۵ جمعيت آن ۴۰۹۵۷۴ نفر مي باشد.  جمعيت اين شهر در سال ۱۳۸۲ براساس محاسبه نگارنده و با نرخ رشد ۸۱/۳ درصد۵۳۲۲۷۰ نفر برآورد شده است.

 

وسعت ، تقسيمات سياسي و تعداد مراكز شهري و روستايي

شهرستان زاهدان با حدود ۳۶۵۸۱ كيلومتر مربع مساحت حدود ۶/۲۲ درصد از وسعت استان را شامل شده است. بر پايه آخرين اطلاعات موجود در سال ۱۳۷۹ اين شهرستان شامل ۳ بخش، ۶ دهستان ۳ نقطه شهري ( زاهدان، ميرجاوه و نصرت آباد) و ۱۰۹۱ نقطه روستايي بود كه ۹۸۴ روستا يا ۹۰ درصد از روستاها كمتر از ۲۰ خانوار جمعيت دارند. تراكم جمعيت در اين شهرستان ۳/۱۳ نفر در كيلومتر

مي‌يابد و به موازات اين امر بازرگانان هندي (عمدتاً سيكها) و تجار ايراني از يزد و كرمان و مشهد و ديگر شهرهاي اين كشور عازم اين محل مي‌گردند. در مدت زمان كوتاهي عليرغم امكانات محدود زيربنايي در قسمت جنوبي ايستگاه راه‌آهن منازل مسكوني در حاشيه معبر اصلي (خيابان امام خميني فعلي) واحدهاي تجاري احداث مي‌گردد و بدينسان هسته اوليه شهر زاهدان شكل مي‌گيرد.

 

 

ويژگيهای توپوگرافي و زمين شناسي شهرستان زاهدان

ويژگي هاي عمده منطقه زاهدان، فعاليتهاي ساختماني گسترده اي است كه همراه با ايجاد گسلهاي عظيم و فعاليت آذرين بصورت دروني و بيروني است. اين مسأله كليه فعاليتهاي تخريبي آن را توجيح و شكل رسوبي و شبكه جرياني گسترده منطقه را تحت الشعاع قرارداده است.

منطقه زاهدان با فرورفتگي در امتداد گسل بزرگ شمال غربي- جنوب شرقي و شكستگيهاي كوچك و بزرگ با جهات مختلف بصورت يك حوضه، پذيراي آبهاي جاري مي باشد و شهر زاهدان بعنوان

با توجه به آمار هواشناسي سال۱۳۷۶ زاهدان، مقدار بارندگي آن سال فقط ۵۰ميليمتر بوده و از اين مقدار فقط در يك روز ارديبهشت حدود ۱۰ميليمتر بارندگي داشته است. از كل بارندگي ساليانه بارانهاي دي و بهمن حدود ۵۰درصد و مجموع شش ماه آذر تا ارديبهشت حدود۵/۸۸ درصد بارندگي را تشكيل مي دهد.

 

۴- تبخير وتعرق

تبخير در ارتباط با عوامل محيطي متعدد و فراواني است. از آن جمله مي توان به دما، ارتفاع محل، پوشش گياهي، جنس خاك، رطوبت محيط، سرعت باد، ضريب روشنايي تابش خورشيد و غيره اشاره كرد.

با محاسبه روش تورنت وايت، مقدار تبخير را در منطقه حدود۱۱۰۰ ميليمتر محاسبه كردند كه……………………….

 

 

 

 

 

مطالب فوق فقط متون های ابتدایی تحقیق  بوده اند . جهت دریافت کل ان  در ۲۸ صقحه  ، لطفا ان را خریداری نمایید .

 

 

 

 

خرید

 

 

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
  •   جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.