دانلود مقاله مقدمه ای بر منابع انسانی


در حال بارگذاری
29 ژوئن 2018
word قابل ویرایش
81 کیلوبایت
20 صفحه
511 بازدید
۱۵۷۰۰ تومان
خرید

مقدمه‌اي بر مديريت منابع انساني

 

چكيده

اين مقاله به صورت خلاصه موضوع مديريت منابع انساني را معرفي مي‌كند و به برخي از تعاريف و هم‌چنين برخي مفاهيم مربوط شامل تاريخچه، فلسفه، اهداف، وظايف، رويكرد و فعاليت‌ها اشاره مي‌كند.

كليدواژه : مديريت منابع انساني؛ تاريخچه؛ فلسفه؛ مديريت كاركنان؛ امور كاركنان؛ سيستم اطلاعات منابع انساني؛ فلسفه؛ رويكرد؛ اهداف؛ وظايف؛ فعاليت‌ها؛ امور منابع انساني

۱- مقدمه

مديريت امور كاركنان حوزه‌اي است كه به اندازه كل حوزه مديريت قدمت دارد اما به طور طبيعي دستخوش تغيير و تكامل شده است. نقطه عطف اين تغيير و تكامل جايي است كه به جاي مديريت كاركنان۱ ، مديريت منابع انساني۲  مطرح مي‌شود. مديريت منابع انساني علاوه بر دارا بودن مباني و مفاهيم مديريت كاركنان، رويكردهاي كلي‌تر و جديد‌تري را در مديريت نيروي انساني در نظر مي‌گيرد.

۲-  تعريف

مديريت منابع انساني معطوف به سياست‌ها، اقدامات و سيستم‌هايي است كه رفتار، طرز فكر و عملكرد كاركنان را تحت تأثير قرار مي‌دهند (نو و ديگران ۲۰۰۰، ۴).

مديريت منابع انساني عبارتست از رويكردي استراتژيك به جذب، توسعه، مديريت، ايجاد انگيزش و دست‌يابي به تعهد منابع كليدي سازمان؛ يعني افرادي كه در آن يا براي آن كار مي‌كنند (آرمسترانگ ۱۹۹۳، ۳۳-۳۴).

مديريت منابع انساني فرايندي شامل چهار وظيفه جذب، توسعه، ايجاد انگيزش و نگهداشت منابع انساني است (دي سنزو و رابينز ۱۹۸۸، ۴).

مديريت منابع انساني يعني مديريت كاركنان سازمان (اسكارپلو و لدوينكا ۱۹۸۸، ۴).

مقصود از مديريت منابع انساني سياست‌ها و اقدامات مورد نياز براي اجراي بخشي از وظيفه مديريت است كه با جنبه‌هايي از فعاليت‌ كاركنان بستگي دارد، به ويژه براي كارمنديابي، آموزش دادن به كاركنان، ارزيابي عملكرد، دادن پاداش و ايجاد محيطي سالم و منصفانه براي كاركنان سازمان. براي مثال اين سياست‌ها و اقدامات دربرگيرنده موارد زير مي‌شود:

  • تجزيه و تحليل شغل (تعيين ماهيت شغل هر يك از كاركنان)
  • برنامه‌ريزي منابع انساني و كارمنديابي
  • گزينش داوطلبان واجد شرايط
  • توجيه و آموزش دادن به كاركنان تازه استخدام
  • مديريت حقوق و دستمزد (چگونگي جبران خدمت كاركنان)
  • ايجاد انگيزه و مزايا
  • ارزيابي عملكرد
  • برقراري ارتباط با كاركنان (مصاحبه، مشاوره و اجراي مقررات انضباطي)
  • توسعه نيروي انساني و آموزش
  • متعهد نمودن كاركنان به سازمان (دسلر ۱۳۸۱، ۲).

وظايف مديريت منابع انساني

همانطور كه در تعاريف مديريت منابع انساني آمد وظايف كلي عبارتند از: جذب، توسعه ايجاد انگيزش و نگهداشت. اما اين وظايف را مي‌توان به حوزه‌هاي فعاليت زير دسته‌بندي كرد:

  1. سازماندهي
    • طراحي سازمان
    • طراحي شغل
    • تجزيه و تحليل شغل
    • طبقه‌بندي مشاغل
  2. جذب منابع انساني
    • برنامه‌ريزي
    • كارمنديابي
    • انتخاب
    • استخدام
  3. توسعه و منابع انساني
    • مديريت عملكرد
    • آموزش
  4. مديريت پاداش
    • حقوق و دستمزد
    • ارزشيابي مشاغل
    • پاداش
    • مزايا
  5. روابط كاركنان
    • روابط صنعتي
    • مشاركت
    • ارتباطات
  6. بهداشت، ايمني و رفاه
    • بهداشت و ايمني
    • رفاه
  7. امور اداري استخدام و كاركنان
    • چارچوب قانوني و مقررات دولتي
    • رويه‌ها و اقدامات استخدام
    • سيستم اطلاعاتي منابع انساني

البته مدل‌هاي متفاوت ديگري نيز براي دسته‌بندي وجود دارد (جزني ۱۳۷۸، ۲۹-۳۶) اما همه آنها تقريباً همين اجزاء را شامل مي‌شوند.

 

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید
  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
  •   جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.