دانلود مقاله مقدمه ای بر منابع انسانی
مقدمهاي بر مديريت منابع انساني
چكيده
اين مقاله به صورت خلاصه موضوع مديريت منابع انساني را معرفي ميكند و به برخي از تعاريف و همچنين برخي مفاهيم مربوط شامل تاريخچه، فلسفه، اهداف، وظايف، رويكرد و فعاليتها اشاره ميكند.
كليدواژه : مديريت منابع انساني؛ تاريخچه؛ فلسفه؛ مديريت كاركنان؛ امور كاركنان؛ سيستم اطلاعات منابع انساني؛ فلسفه؛ رويكرد؛ اهداف؛ وظايف؛ فعاليتها؛ امور منابع انساني
۱- مقدمه
مديريت امور كاركنان حوزهاي است كه به اندازه كل حوزه مديريت قدمت دارد اما به طور طبيعي دستخوش تغيير و تكامل شده است. نقطه عطف اين تغيير و تكامل جايي است كه به جاي مديريت كاركنان۱ ، مديريت منابع انساني۲ مطرح ميشود. مديريت منابع انساني علاوه بر دارا بودن مباني و مفاهيم مديريت كاركنان، رويكردهاي كليتر و جديدتري را در مديريت نيروي انساني در نظر ميگيرد.
۲- تعريف
مديريت منابع انساني معطوف به سياستها، اقدامات و سيستمهايي است كه رفتار، طرز فكر و عملكرد كاركنان را تحت تأثير قرار ميدهند (نو و ديگران ۲۰۰۰، ۴).
مديريت منابع انساني عبارتست از رويكردي استراتژيك به جذب، توسعه، مديريت، ايجاد انگيزش و دستيابي به تعهد منابع كليدي سازمان؛ يعني افرادي كه در آن يا براي آن كار ميكنند (آرمسترانگ ۱۹۹۳، ۳۳-۳۴).
مديريت منابع انساني فرايندي شامل چهار وظيفه جذب، توسعه، ايجاد انگيزش و نگهداشت منابع انساني است (دي سنزو و رابينز ۱۹۸۸، ۴).
مديريت منابع انساني يعني مديريت كاركنان سازمان (اسكارپلو و لدوينكا ۱۹۸۸، ۴).
مقصود از مديريت منابع انساني سياستها و اقدامات مورد نياز براي اجراي بخشي از وظيفه مديريت است كه با جنبههايي از فعاليت كاركنان بستگي دارد، به ويژه براي كارمنديابي، آموزش دادن به كاركنان، ارزيابي عملكرد، دادن پاداش و ايجاد محيطي سالم و منصفانه براي كاركنان سازمان. براي مثال اين سياستها و اقدامات دربرگيرنده موارد زير ميشود:
- تجزيه و تحليل شغل (تعيين ماهيت شغل هر يك از كاركنان)
- برنامهريزي منابع انساني و كارمنديابي
- گزينش داوطلبان واجد شرايط
- توجيه و آموزش دادن به كاركنان تازه استخدام
- مديريت حقوق و دستمزد (چگونگي جبران خدمت كاركنان)
- ايجاد انگيزه و مزايا
- ارزيابي عملكرد
- برقراري ارتباط با كاركنان (مصاحبه، مشاوره و اجراي مقررات انضباطي)
- توسعه نيروي انساني و آموزش
- متعهد نمودن كاركنان به سازمان (دسلر ۱۳۸۱، ۲).
وظايف مديريت منابع انساني
همانطور كه در تعاريف مديريت منابع انساني آمد وظايف كلي عبارتند از: جذب، توسعه ايجاد انگيزش و نگهداشت. اما اين وظايف را ميتوان به حوزههاي فعاليت زير دستهبندي كرد:
- سازماندهي
- طراحي سازمان
- طراحي شغل
- تجزيه و تحليل شغل
- طبقهبندي مشاغل
- جذب منابع انساني
- برنامهريزي
- كارمنديابي
- انتخاب
- استخدام
- توسعه و منابع انساني
- مديريت عملكرد
- آموزش
- مديريت پاداش
- حقوق و دستمزد
- ارزشيابي مشاغل
- پاداش
- مزايا
- روابط كاركنان
- روابط صنعتي
- مشاركت
- ارتباطات
- بهداشت، ايمني و رفاه
- بهداشت و ايمني
- رفاه
- امور اداري استخدام و كاركنان
- چارچوب قانوني و مقررات دولتي
- رويهها و اقدامات استخدام
- سيستم اطلاعاتي منابع انساني
البته مدلهاي متفاوت ديگري نيز براي دستهبندي وجود دارد (جزني ۱۳۷۸، ۲۹-۳۶) اما همه آنها تقريباً همين اجزاء را شامل ميشوند.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
- جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.
فایلیا | دانلود فایل |
دانلود تحقیق و مقاله 