مقاله مديريت و حسابداري در شهرداري‌ها


در حال بارگذاری
29 ژوئن 2018
word قابل ویرایش
127 کیلوبایت
74 صفحه
550 بازدید
۱۷۵۰۰ تومان
خرید

مقدمه:

مدير امور مالي كه طبق مادة ۷۹ قانون شهرداري در معيت شهردار ذيحساب شهرداري مي باشد بر كلية واحد ها و شعبة مالي رياست نظارت خواهد داشت و شهردار مجاز به تعيين يا تغيير او بدون موافقت انجمن شهر نخواهد بود .

در شهرداريهاي كوچك و متوسط ممكن است به ذيحساب مذكور كه كلية كارهاي مالي را رؤسا و يا به كمك تعدادي كارمند انجام مي دهد عنوان رئيس حسابداري اطلاق شود .

وظائف مسئول امور مالي كه در معيت شهردار ذيحساب ميباشد به طور معمول در شهرداريهاي متوسط و بزرگ به قرار زير است :

الف ـ تهيه برنامه عمليات مالي و هماهنگ ساختن عمليات مذكور .

ب ـ تهيه گزارشهاي مالي و ترازنامه و تفريغ بودجه سالانه و بررسي و تأييد آنها .

ج ـ بررسي و كنترل كيفيت اجراي بودجه .

د ـ راهنمائي كاركنان مالي در اجراي مقررات و دستورالعملهاي مربوطه .

شركت در جلسات مناقصه و مزايده و هيأت عالي معاملات و انجام ساير تـكاليفي كه طبق آئين نـامة معاملات شهرداري بـعهدة مدير امـور مـالي

محول است .

با توجه به اينكه طبق مادة ۴۵ آئين نامه مالي شهرداريها اموال شهرداري بر دو نوع اموال عمومي و اموال اختصاصي تقسيم گرديده و در مورد اموال عمومي شهر وظيفة شهرداري حفاظت و آماده و مهيا ساختن آن براي استفاده عموم و جلوگيري از تجاوز اشخاص نسبت به آنها است عمل حسابداري و ثبت در دفاتر حساب در مورد اين دسته از اموال مصداق نخواهد داشت . وظيفة واحدهاي سازماني تابعه شهرداري درمورد آمار گيري و صورت برداري از اموال عمومي شهر در دستوالعمل اموال شهرداريها مقرر شده است .

ادارة امور اموال شهرداري در مورد ادارة امر اموال شهرداري ( منقول و غير منقول ) و تهية كارت اموال براي هر يك از دو نوع منقول و غير منقول و صورت برداري و كنترل آنها و طرز عمل در دستوالعمل اموال شهرداري مقرر شده است . در شهرداريهاي كوچك و متوسط كه براي اموال شعبة خاصي وجود ندارد وظائف مربوط به عهدة حسابداري مي باشد .

برنامه و فعاليتها

وظايف ـ مجموع كوششهاي سازمان يافتة شهرداري و واحدهاي تابعة آن است كه خدمات مشخصي را براي شهر در بر ميگيرد . انجام هر وظيفه يك هدف اصلي براي شهرداري محسوب ميشود . هر وظيفه شامل چند برنامه و هر برنامه مشتمل بر چند فعاليت مي باشد .

برنامه ـ كارهاي اجرائي شهرداري براي انجام مسئوليتهايي است كه در داخل يك وظيفه به آن محول مي شود .

فعاليت ـ قسمتي از كارهاي همگن در يك برنامه است كه معمولاً توسط يكي از واحدهاي سازماني تابعه شهرداري به منظور رسيدن به هدفها و مقاصد برنامه صورت مي گيرد .

طرح ـ جزء مشخص از يك فعاليت كه در دورة زمانمعيني به انجام برسد طرح ناميده مي شود مانند ايجاد يك ساختمان ؛ احداث يك خيابان و يا اسفالت يك خيابان .

فهرست طبقه بندي وظايف ـ برنامه ها و فعاليتها كه در بودجة شهرداري مورد عمل قرار مي گيرد شماره هاي قراردادي آنها طبق فهرست شمارة ۱ پيوست مي باشد .

در مورد تفاوت فعاليت وطرح توضيح لازم در فصل اول اين دستورالعمل داده شده است .

بودجه و اعتبارات

وظايف مسئول بودجه و اعتبارات شهرداري يا واحد سازماني مربوط كه عهده دار اين وظيفه مي باشد بترتيبي است كه در دستورالعمل بودجة شهرداري مقرر شده است .

مسئوليت امور مربوط به بودجه طبق ماده ۲۶ آئين نامة مالي شهرداريها اساساً بعهده شهردار و مسئول امور مالي شهرداري ( ذيحساب) است و نامبردگان بايد در شهرداريهاي كوچك و متوسط رؤسا اقدام نموده و در شهرداريهاي بزرگ مراقبت بعمل آورند كه مسئول بودجه واعتبارات وظايف خود را بموقع و بنحو احسن انجام دهد .

۲ـ درآمد

وظايفي كه در اين قسمت انجام مي شود بشرح زير است :

الف ـ تهيه و جمع آوري اطلاعات مربوط به منابع مختلف درآمدهاي شهرداري .

ب ـ تهيه پيشنهاد براي برقراري عوارض جديد و تعرفه هاي درآمد .

ج ـ نگهداري دفاتر جزء و جمع يا كارت موديان عوارض و ميزان عوارض موديان .

د ـ صدور ابلاغ پيش آگهي هاي عوارض يا برگه هاي تشخيص و فيشهاي بانكي عوارض .

ه ـ وصول درآمدها و صدور قبض وصول و توديع آنها در حساب بانكي شهرداري . تحت نظارت شعبه خزانه و تسليم مدارك مربوط به تشخيص فوق الذكر .

و ـ رسيدگي به عوارض معوقه و بقايا .

ن ـ رسيدگي به شكايات و اعتراضات موديان عوارض و عنداللزوم طرح آنها در كمسيون هاي مقرر در قانون .

ر ـ تهيه گزارشها و آمارهاي مربوط به درآمد .

ز ـ انجام اقدامات قانوني و تعقيب عمليات مربوط براي وصول درآمدها.

 

مبنا قرار دادن برنامه در تنظيم بودجه

به رعايت مواد ۲۳ و ۲۵ آئين نامة مالي شهرداريها بودجه هر شهرداري بايد بر اساس برنامه ها و وظايف و فعاليتهاي مختلف و هزينة هريك از آنها تنظيم گردد .

هريك از شهرداريهاي كشور مكلف خواهند بود برنامه ۵ ساله عمليات نوسازي و عمران و اصلاحات شهري را در اجرا مادة ۱۵ قانون نوسازي و عمران شهري و بر طبق دستورالعملي كه از طرف وزارت كشور صادر گرديده است تهيه و به تصويب رسانده و آنرا مبناي تنظيم بودجة سالانة شهرداري قرار دهد .

رعايت مقررات مندرج در دستورالعمل طرح و تنظيم برنامة ۵ ساله عمليات نوسازي و عمران شهري برنامة مذكور بايد طوري تهيه گردد كه بتوان بودجة سالانة شهرداري را بر مبناي آن قسمت از فعاليتها و طرحها كه براي اولين سال در برنامة ۵ ساله منظور گرديده برنامة تفضيلي آن تهيه مي شود تنظيم نمود .

در صورتيكه تا ۱۵ آبان هر سال برنامة ۵ ساله عمليات نوسازي و عمران شهري قطعيت نيافته و به تصويب مراجع ذيربط نرسيده باشد اقدام در تهيه و تنظيم بودجه سال بعد نبايد به همين علت به تعويق افتد و شهرداري و مسئولين واحدهاي تابعه آن مكلف خواهند بود با تنظيم برنامه موقت سالانه اقدامات لازم را براي تنظيم بودجه بعمل آورند .

 

  • این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید
  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
  •   جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.