دانلود مقاله موانع صادرات مرکبات


در حال بارگذاری
26 مارس 2018
word قابل ویرایش
627 کیلوبایت
73 صفحه
1262 بازدید
۱۷۵۰۰ تومان
خرید

تجارت جهاني مركبات

تجارت جهاني مركبات از دو بخش اصلي واردات و صادرات تشكيل مي شود :

الف ـ واردات جهاني مركبات :

كشورهاي آلمان،فرانسه،انگلستان،هلند،كانادا و ژاپن مهمترين واردكنندگان مركبات در سطح جهان به شمار مي روند.مهمترين خريداران مركبات را كشورهايي تشكيل                مي دهند كه امكان توليد آنرا در داخل ندارند و درآمد سرانه بالا و توجه روز افزون به استانداردهاي تغذيه مناسب،امكان مصرف ميوه هاي وارداتي را براي آنها عليرغم قيمت بالاي آن فراهم ساخته است.

در سال ۱۹۹۸ كشور آلمان بزرگترين وارد كننده مركبات در جهان بوده است و بعد فرانسه و انگلستان روسيه،ژاپن.

ب ـ صادرات جهاني مركبات :

تجارت مركبات عمدتاً در داد و ستد انواع پرتقال،نارنگي و ليمو خلاصه مي شود و ساير اقلام مركبات نقش چنداني در مبادلات بين المللي ايفا نمي كنند .كشورهاي اسپانيا ، ايالات متحده آمريكا،مراكش،يونان ،فلسطين،آفريقاي جنوبي و … عمده ترين صادر كنندگان مركبات تازه جهان محسوب مي شوند.

با گسترش صنايع تبديلي و راه يابي ميوه هاي با اندازه متوسط به اين صنايع و سهولت مصرف انواع فرآورده هاي تبديلي به جاي مركبات تازه ،سهم صادرات مركبات به صورت تازه نسبت به سالهاي دهه هفتاد به كمتر از نصف تنزل پيدا كرده است.

۲-۶  ـ تاريخچه صادرات ميوه و تره بار در ايران :

صادرات محصولات كشاورزي و برخي گياهان دارويي و صنعتي از دير باز در ايران متداول بوده است. كوروش و داريوش پادشاهان هخامنشي در لشكركشي هايشان گياهان دارويي را جهت مبادله با خود مي بردند.در كتاب«نزهت القلوب»حمدالله مستوفي نيز صدور خربزه گرگان و اصفهان به هندوستان سخن به ميان آمده است . شواهد بسياري از مبادلات تجاري محصولات كشاورزي ايران با ساير كشورها وجود دارد.در مورد تاريخچه صادرات ميوه و تره بار ايران،روايت بسياري شده است و تاريخ مشخص صادرات ميوه و تره بار ايران را چهار قرن ذكر كرده اند.امروزه بعضي از شركتهاي صادركننده ميوه،مدعي سابقه پنجاه ساله در صادرات ميوه هستند.ميزان فعاليتي كه در زمينه صادرات ميوه از سال ۱۳۶۲ به بعد در ايران انجام شده بيشتر از آن مقداري است كه طي چهار قرن اخير در   اين زمينه انجام شده است.در سالهاي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ، در پي روانه شدن دلارهاي نفتي افزايش قدرت خريد جوامع شهري و پيدايش روحيه مصرف گرايي ،واردات انواع ميوه و تره بار و در رأس آنها مركبات ،روند صعودي را طي مي كرد.در آن سالها كشور ما به عرصه شركتهاي چند مليتي صادر كننده مركبات بويژه شركتهاي آمريكايي و رژيم اشغالگر قدس تبديل شده بود.

واژه ها و اصطلاحات

بسته بندي(Packaging) : كليه فعاليتهايي است كه براي طراحي و توليد ظرف يا لفاف يا بسته بندي يك كالا صورت مي گيرد.[۱]

بازاريابي: فرآيند برنامه ريزي و تحقيق يك ايده(Conception)، قيمت گذاري، تبليغات (Promotion) و توزيع كالا،خدمات و يا عقايد و انديشه ها (Ideas) است به نحوي كه مبادله اي ايجاد نمايد كه اهداف فردي و سازماني توسط اين مبادله ارضاء شود. [۲]

بازار يابي بين المللي: عبارتست از اجراي يك يا چند مورد از فعاليتهاي بازار يابي از اين سو به آنسوي مرزهاي ملي يك كشور.[۳]

 انبار :  به محل يا  فضايي گفته مي شود كه بر اساس يك سيستم طبقه بندي صحيح ،
مواد اوليه كه كالاي نيم ساخته ،محصول ساخته شده و  يا فرآورده هاي مختلف صنعتي بازرگاني در آن نگهداري شود

حمل و نقل : عبارت است از سيستمي كه  با حداقل هزينه جريان مواد در داخل واحد توليدي طوري برقرار نمايد كه مطلوبيت مكاني لازم طبق نقشه استقرار حاصل شود.

واريته:گونه،نوع،قسم،واحد رده بندي در گياهان

ـ اصول بازاريابي ، فيليپ كاتلر ، بهمن فروزنده

ـ مديريت بازاريابي بين المللي / دكتر حسن اسماعيلي

ـ مديريت بازاريابي بين المللي / دكتر حسن اسماعيلي

ـ مديريت خريد و اصول انبار داري ، نادر ديبايي

ـ طرح ريزي واحدهاي صنعتي ، حسن خادمي زارع

ـ واژه نامه كشاورزي ، ناصر حسيني

– روشهاي حمل زميني

تركيب حمل دريايي و زميني رايج ترين شيوه ي حمل و نقل است.با اين روش،كالا تا مناسب ترين بندر با كاميون برده مي شود و  از آنجا به بندر مقصد حمل مي گردد،براي مثال در ايران براي صدور كالا مي توانيم آنها را با كاميون به يكي از بنادر خليج فارس،درياي عمان و يا درياي خزر حمل و از آنجا با كشتي به يكي از بنادر كشور خريدار منتقل كنيم.البته از بندر مقصد تا محل مصرف كالا نيز مجدداً از حمل زميني استفاده مي شود.

واگن هاي راه آهن و كاميون ها،اصلي ترين وسايل حمل و نقل زميني اند.

(۱)راه آهن

مزيت راه آهن اين است كه مي تواند محموله هاي با حجم زياد براي مسافتهاي طولاني جابه جا كند.اشكال اساسي حمل با راه آهن اين است كه اولاً مجبور به حمل ايستگاه به ايستگاه است.ثانياً اگر كالاي ما كم حجم باشد،بايد مدتي آنها را انباشت به ميزان قابل توجهي براي حمل با قطار برسد.واگن هاي جعبه اي ،روباز ،تانكري،يخچال دار،واگن هاي تهويه دار و بالاخره واگن هاي تخت كه براي حمل كانتينر ها استفاده مي شوند.

(۲)كاميون:

به لحاظ توسعه ي راههاي اصلي و شبكه ي بزرگراهها،در اغلب كشورها حمل با كاميون از حمل با راه آهن پيشي گرفته است.علاوه بر‌ آن ،بر خلاف راه آهن،حمل با كاميون در بين راه كمترين تخليه و بار گيري را دارد و بويژه در مسافتهاي كوتاه در مبدأ ،حمل و در مقصد ،تخليه مي شود.اين مزيت در كشور ما براي صادرات به كشورهاي همسايه بويژه جمهوريهاي تازه استقلال يافته شوروي سابق قابل توجه است.

در بخش دوم تدبين و تحليل يافته و آزمون فرضيات با توجه به اينكه اين تحقيق داراي يك فرضيه بوده و اين فرضيه ، فرضيات ديگري را در بر مي گيرد ، براي آزمون آن لازم است . شاخصهاي مربوط به هريك از آنها در يك فرضيه گنجانده و مورد آزمون قرار گيرد.

نحوة كار به اينصورت است كه امتياز هر شاخص كه متشكل از چندين سوال مرتبط با موضوع مي باشد بطور جداگانه با شاخص كل كه مجموعي از تمام آنهاست در يك مبادله ارتباطي قرار مي گيرد تا رابطة شاخص مورد آزمون با شاخص كل ارزيابي شده
مشخص گردد.

چنانچه رابطه شاخص مورد نظر (مثلاً بسته بندي) معني دار باشد فرضيه صفر رد
مي شود و شاخص مورد نظر با افزايش صادرات مركبات نسبت مستقيم داشته و نحوة ارائه آن شاخص كه از عوامل مؤثر بر افزايش صادرات محسوب مي گردد ، ارتباط مستقيم پيدا خواهد نمود. لذا در نهايت با آزمون خي دو هر يك از شاخصها و ارتباط آن با شاخص اصلي ، اهميت و ميزان تأثير بر شاخص اصلي آزمون خواهد شد.

فرضيه اصلي

بسته بندي (H1‌ ) بر ميزان صادرات تأثير دارد.

بسته بندي (H0 ) بر ميزان صادرات تأثير ندارد.

شاخص بسته بندي

اين فرضيه اصلي به فرعي تبديل شده و سوال ۱ تا ۵ را در بر مي گيرد. با توجه به
( ۹۵% صحيح ) و X2 بدست آمده بيشتر از عدد جدول در ضميمه مي باشد و با توجه به اينكه درجه آزادي برابر ۲ مي باشد پس در نتيجه فرض صفر رد و فرض خلاف
تأييد مي شود.

شاخص حمل و نقل

اين فرضيه به فرضيه فرعي تبديل شده و سئوالات ۶ تا ۸ را در بر مي گيرد. با توجه به
(۹۵% صحيح ) و X2 بدست آمده بيشتر از اعداد جدول در ضميمه بوده و با توجه به (درجه آزادي = ۲ ) فرض صفر و فرض خلاف تأييد مي شود.

شاخص نگهداري و انبار

سئوالات اين فرضيه از شماره ۹ تا ۱۱ مي باشد و با توجه به     ( ۹۵% صحيح ) و چون جواب آزمون بيشتر از     جدول ضميمه شده و فرض صفر رد مي شود و فرض خلاف تأييد مي شود. (۲=درجة ازادي)

شاخص بازاريابي

اين فرضيه سئوالات ۱۲ تا ۱۸ پرسشنامه را در بر مي گيرد و با توجه به
( ۹۵% صحيح ) و بدليل اينكه جواب آزمون را بيشتر از    جدول شده پس فرض صفر رد
مي شود و فرض خلاف تأييد مي شود. (  ۲= درجه آزادي)

پس تفاوت بين فراوانيهاي مشاهده شده و مورد انتظار ما معني دار است و نتيجه                مي گيريم كه فرضيات ما بر افزايش صادرات تأثير بسزايي دارد.

 

هدف اصلي از بسته بندي كالا اين است كه در فاصله زماني انبار داري،حمل و نقل و توزيع،صفات و مشخصات مهم كالا حفظ شده و از صدمات و خطرات احتمالي جلوگيري شود.اولين قدم در انتخاب نوع بسته بندي يك كالاي خاص و براي حصول هدف يا هدفهاي معين در بازارها ،ترسيم شماي دقيق يا تصوير روشني از الگوي توزيع آن كالاست.بديهي است در توزيع كالا از اين الگو بايد پيروي شود.بدين منظور ،يك روش يا مدل توزيع بايد تهيه و ترسيم گردد.مدل توزيع بيان كننده سيستمي است كه از آن طريق كالا با توجه به كميت و ضرورت حفظ كيفيت حمل مي شود.

بهترين اساس براي ترسيم چنين مدل توزيعي ،مطالعه مستقيم تمام مراحل عملياتي است به هر حال ،تمرين و تكرار خود به خود به ندرت تحقيق در جزئيات را ميسر مي سازد.در اغلب موارد،مدل توزيع بر ا ساس اطلاعات كلي و تجارب ديگران ترسيم مي شود.اگر چه اطلاعات مذكور ممكن است كامل نباشد،ولي مدل توزيع بدست آمده براي شناخت نيازها و انتخاب بسته بندي مناسب و بالاخره برنامه ريزي تغييرات احتمالي در آينده ،اساس با ارزش خواهد بود.

حدود استفاده از چنين مدل هايي به مشخصات كالا و پيچيدگي بازار،ويژگي تبعي توزيع نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.نوع بسته بندي انتخاب شده بايد در تمام مراحل توزيع قابل قبول و داراي كاربرد باشد . بسته بندي بايد به نحوي باشد كه كالا را در مقابل آسيب ديدگيها حفظ كند.يك بسته در معرض انواع متفاوتي از ضربه ها و كوبيدگي ها و سايش ها قرار دارد و طراحي مناسب بايد بگونه اي باشد كه بسته و ملحقات و اتصالاتش از احتمال له شدن و كوبيده شدن محتويات آن بكاهد.در نتيجه سقوط خود كالا و يا برخورد بسته آن با سطوح سخت،محتويات بسته دچار له شدگي يا كوبيدگي مي شود.به منظور كاهش خسارات ناشي از  اين نوع ضربه ها اولاً بايد روش جابجايي بسته ها اصلاح شود ،ثانياً بايد با استفاده از انواع بالشتك ها و ضربه گيرها در داخل جعبه يا بسته ،مقاومت آنرا بالا برد.

تراكم زياد كالا در يك بسته يا غلط بودن روش بسته بندي باعث خرد شدگي و له شدگي كالاهايي مي شود كه در قسمتهاي زيرين و تحت فشار وزن قسمتهاي بالاتر هستند.بديهي است مقاومت كالاهاي مختلف نسبت به فشار وزنه متفاوت است و بايد سعي شود هميشه كمتر از حد تحمل مجاز به قسمتهاي زيرين فشار وارد شود.

دلايل عمده فساد ميوه ها و سبزي هاي تازه ،تغييرات ارزش غذايي ،صدمات مكانيكي وارده و حمله حشرات و انواع بيماريهاي گياهي است .عوامل محيطي مي توانند در سرعت تنزل كيفيت آنها مؤثر واقع شوند.اين عوامل عبارتند از:درجه حرارت،كاهش فشار تبخير،رطوبت نسبي،تركيب گازهاي موجود در هوا و شدت يا ضعف نور محيط.بعلاوه نوع جنس بسته اي كه كالا در داخل آن قرار دارد مي تواند در شرايط محيط اثر بگذارد.

 

 

 

 

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید
خرید
  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • دقت فرمایید بعد از خرید فایل ، روی دکمه سبز کلیک کنید و سپس روی دکمه قرمز دانلود کلیک کنید .
  •   جهت دیدن آموزش نحوه دانلود فایل اینجا کلیک کنید
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با شماره 09353877793 واتساپ کارشناس پشتیبان فایلیا تماس بگیرید.